TRANSFORMING THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-18Keywords:
Artificial Intelligence, digital transformation in education, foreign language teaching, higher education institutions, innovative educational technologiesAbstract
The article explores the application of Artificial Intelligence (AI) in the process of foreign language teaching in higher education institutions (HEIs) in Ukraine. In the context of digital transformation in education and the implementation of innovative technologies, the relevance of AI use for enhancing the learning process is analyzed. The study employs a comprehensive approach that combines the analysis of scientific literature and regulatory documents to assess the theoretical aspects of the topic, a comparative analysis of AI tools for foreign language teaching, as well as methods of systematization and generalization to identify the main challenges of technology implementation in higher education institutions in Ukraine. Special attention is given to the issues of individualized learning, automated knowledge assessment. The study identifies key challenges that prevent the effective integration of AI into the educational process in Ukrainian HEIs, including technical limitations, insufficient teacher training, and ethical concerns regarding AI use. The article examines the potential of personalized learning through AI-powered adaptive systems that analyze students’ individual needs and select appropriate learning materials. The study provides an overview of popular AI tools used in foreign language teaching and presents examples of their application in English language classes, including ChatGPT, Grammarly, Duolingo, Speech-to-Text, and AI translators. The advantages and limitations of each tool are considered, along with their impact on the effectiveness of the educational process. The article offers recommendations for the efficient integration of AI into academic curricula, emphasizing the need to enhance teachers’ digital competencies, develop adaptive teaching methods, and address ethical aspects of technology use. The article highlights the significant potential of AI in improving the process of foreign language teaching in Ukrainian HEIs.
References
Візнюк І., Буглай Н., Куцак Л., Поліщук А., Киливник В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 14–22.
Доценко С., Собченко Т. Імплементація штучного інтелекту в наукове середовище закладів вищої освіти України. Новий Колегіум. 2024. № 1 (113). С. 11–16.
Кадемія М., Візнюк І., Поліщук А., Долинний С. Використання штучного інтелекту у вивченні іноземної мови здобувачами освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. С. 153–163.
Коломієць А., Кушнір О. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. C. 45–57.
МОН і Мінцифра розробили проєкт рекомендацій із використання ШІ в школах. Міністерство освіти і науки України, 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh.
Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29). С. 306–316.
Жукевич І., Спірічева О. Трансформація вивчення мов: штучний інтелект як інструмент розвитку мовленнєвих навичок студентів. International Science Journal of Education & Linguistics. Vol. 3. No. 3. 2024. С. 45–55.
Штучний інтелект в освітніх галузях (мовно-літературна та математична освітні галузі) : навчально-методичний посібник для здобувачів першого (бакалавр.), другого (магістер.) рівнів вищ. пед. освіти, наук.-пед. працівників закл. вищ. пед. освіти та пед. кадрів закл. заг. серед. освіти. Харківський нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди / уклад.: Т. М. Собченко, С. О. Доценко, А. В. Боярська-Хоменко. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. Ч. 1. 76 с.
Artificial intelligence in education. UNESCO. 2022. URL: https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence
Holmes W. Artificial intelligence and education. A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. 2022. URL: https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-criticalview-through-the-lens/1680a886bd.
Nguyen A., Ngo H. Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information. 2022. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Ethical-principles-for-artificial-intelligence-in-Nguyen-Ngo/ec13995de8797a4e977024942d79fc0d27e20b7b