The organization of educational and play activities for the preschoolers during their staying in shelters
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-15Keywords:
organization, educational and playful activity, preschoolers, shelters, martial law, methods of educationAbstract
The article analyzes the peculiarities of educational activities of preschoolers during their stay in shelters. It is explained that in the senior preschool age, the child is aware of the danger that may arise in martial law. During their stay in shelters, preschoolers experience fear and anxiety. Teachers and psychologists should create such conditions in preschool educational institutions so that children feel protected during the air raid alarm.The article describes in detail the author’s methodology of educational activities of preschoolers during their stay in shelters, based on the experiment. It is noted that according to the results of the initial diagnosis of the level of anxiety of senior preschoolers, it was found that most children had a medium or high level of anxiety (high – 46%, medium – 40%, low – 14%). In the course of the formative experiment, during their stay in the shelters, children were involved in collective games, theatrical performances, fine arts and music classes. Considerable work was done with parents, explaining to them the need to create a safe environment at home. The results of the control experiment showed that most children significantly lost their sense of fear and had a lower anxiety threshold (high – 17%, medium – 36%, low – 47%). This proves the effectiveness of the developed methodology aimed at normalizing the psychological state of senior preschoolers.
References
Бухарева Я., Коваленко О. Нетрадиційні техніки малювання як засоби психологічної підтримки дітей, які пережили страшні наслідки війни. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації : зб. матеріалів конференції, 16 червня 2022 р. [За ред. О. Рейпольської, О. Брежнєвої, І. Луценко, В. Рагозіної, С. Васильєвої]. Київ, 2022. 320 с.
Венгер А. Вміння до спільної діяльності як показник готовності дитини до школи. Сучасне дошкілля: актуальні проблеми, досвід, перспективи розвитку : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю, м. Ніжин, 6 листопада 2024 року / За заг. ред. проф. О. Л. Кононко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2024. С. 40–45.
Вишневська Г., Семенець А. Енциклопедія для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на книгови- давничому ринку України. URL: https://gi.edu.ua/en/collegemain/subsection/library/repozytorii/file/download/e80511 70aba4d25f9e7d773864748017 (дата звернення 24.01.2025).
Лист МОН від 20.06.2023 № 1/8820-23. URL: https://document.vobu.ua/doc/20325 (дата звернення 23.01.2025).
Максименко С. Д. Здоров’я дитини в сучасному інформаційному середовищі. Київ : Центр навчальної літератури, 2018. 222 с.
Особливості організації освітньої діяльності дітей під час перебування в укритті : методичні рекомендації для педагогічних працівників ЗДО. URL: http://leleka.rv.ua/shchodo-organizaciyi-diyal-nosti-ditey-pid-chas- perebuvannya-v-ukrytti.-metodychni-rekomendaciyi-dlya-pedagogichnyh-pracivnykiv-zdo.html (дата звернення 29.01.2025).
Психологічна допомога дітям в умовах воєнного стану : довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів / Н. В. Пророк, С. Т. Бойко, О. В. Гнатюк, О. І. Купрєєва, В. І. Полякова, О. А. Столярчук, Л. Г. Царенко, О. Ю. Чекстере ; за ред. Н. В. Пророк. Київ, 2022. 155 с.
Стьожка М. Форми роботи з батьками в умовах воєнного стану. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації : зб. матеріалів конференції, 16 червня 2022 р. [За ред. О. Рейпольської, О. Брежнєвої, І. Луценко, В. Рагозіної, С. Васильєвої]. Київ. 2022. 320 с.