ART THERAPY IN SUPPORTING THE EMOTIONAL STATE AND PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT OF CHILDREN IN CRISIS SITUATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-13

Keywords:

art therapy, emotional state, psychosocial development, crisis situations, emotional self-regulation, psychological rehabilitation, traumatic experience

Abstract

The article highlights the importance of art therapy as an effective method of supporting the emotional state and psychosocial development of children in crisis situations. The main mechanisms of the influence of art therapy on reducing anxiety, fear, emotional stress and overcoming the consequences of traumatic events are investigated. The emphasis is placed on the importance of artistic and creative activity as a means of self-expression and emotional relief. It is determined that the use of such methods as isotherapy, fairy tale therapy, drama therapy, music therapy and modeling contributes to the creation of a safe space for expressing emotions, the formation of adaptive behavioral strategies and the development of emotional self- regulation skills. The importance of art therapy in the socialization of children through group forms of work that contribute to strengthening communication skills, developing empathy and improving interaction with peers is emphasized. The practical aspects of the application of art therapy methods in correctional work with children who are in a state of psychological crisis are analyzed. The role of art therapy integration with other psychotherapeutic methods has been determined, which provides a comprehensive approach to overcoming the consequences of crisis situations. A conclusion has been made about the effectiveness of art therapy in the process of psychological rehabilitation of children and its importance for the formation of stable adaptation mechanisms in difficult life circumstances. It has been proven that art therapy contributes to the development of the child’s cognitive and creative abilities, helps in the formation of positive self-esteem and increasing the level of emotional stability. An important aspect is also the use of art therapy in working with children who have experienced traumatic events related to the war, which contributes to their emotional stabilization and adaptation to new living conditions.

References

Арт-терапія : навчальний посібник / уклад. В. І. Станішевська. Умань : ВПЦ «Візаві», 2022. 172 с.

Арт-технології : навчально-методичний посібник / уклад.: О. А. Мірошниченко. Житомир : ТОВ «Видавничий дім Бук-Друк», 2024. 180 с.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2020. Ч. 1. 232 с.

Лазаревська О. Психологічні фактори впливу арт-терапії на процес розвитку дітей. Вісник ХНПУ імені Григорія Сковороди «Психологія». 2021. Вип. 63. С. 133–145.

Мушкевич М. І., Чагарна С. Є. Основи психотерапії : навч. посіб. 3-тє вид. / за ред. М. І. Мушкевич. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.

Простір арт-терапії : зб. наук. праць / УМО, 2022, ВГО «Арттерапевтична асоціація», 2022 [Редкол.: Лушин П. В. та ін.]. Київ : ФОП «Назаренко Т. В.», 2022. Вип. 1 (31). 104 с.

Простір арттерапії: мистецтво відновлення психічного здоров’я в часи війни : матеріали ХХ Міжнародної міждисциплінарної науковопрактичної конференції (31 березня – 2 квітня 2023 р.). / за наук. ред. О. Л. Вознесенської, Л. О. Подкоритової. Київ, 2023. 163 с.

Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс / уклад. І. В. Бабій. Умань : Алмі, 2014. 75 с.

Published

2025-03-28