PEDAGOGICAL ASPECT OF YOUTH STUDENTS’ RESILIENCE FORMATION THROUGH PARTICIPATION IN EU PROJECTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-11Keywords:
resilience, youth students’ resilience, pedagogical aspect, EU projects, educationAbstract
The article outlines the main pedagogical aspects of youth students’ resilience involving them in participa- tion in EU projects during martial law in Ukraine. Pedagogical methods involve relieving emotional tension and changing a student’s psychological mood. Students are taught how to regulate stress levels and recover from exhaustion while communicating, sharing feelings, ideas, playing interactive games within the framework of the EU projects (Erasmus+, IREX). A theoretical psychological and pedagogical analysis of the notions: “resilience”, “teacher resilience”, “student resilience” was carried out. The experience of developing resil- ience among applicants of the first (bachelor's) level of higher education in the specialties 122 Computer Science, 061 Journalism, 075 Marketing of Sumy State University was highlighted. The pedagogical aspect encompasses a communicative-cognitive approach to the formation and development of resilience among student youth. Through communication, intercultural interaction in classes within the hub laboratory “Ukr.Lang.Laboratory for foreign students”, which operates with the assistance of the EU Erasmus+ Jean Monnet Module project, and webinars, higher education students recover after stressful events (according to a survey conducted – this is facilitated by EU Erasmus+ projects), learn to think critically, and analyze true informa- tion from fake (within the framework of IREX projects).
References
Балахтар К. С. Резильєнтність викладача ЗВО в умовах військового стану. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. Київ : Національний авіаційний університет, 2022. Вип. 1 (20). С. 55–62.
Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді : науково-аналітична доповідь ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2023. С. 7–23.
Кічула М. Я., Заворотна В. М., Трущенкова Л. В., & Вишньовський А. В. Психічне здоров’я студентів в умовах воєнного стану як соціальна парадигма. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, 2023. Вип. 4. C. 23–28. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.4.14422.
Пономаренко Н. П. Формування навичок медіаграмотності студентів закладів фахової передвищої освіти спеціальності 061 Журналістика в міжнародних проєктах з інфомедійної грамотності. Міжнародна наукова конференція «Взаємодія журналістики, реклами та PR у сучасному медіапросторі»: матеріали конференції, 12–13 жовтня 2022 р. Ченстохов, Республіка Польща: Baltija Publishing, 2022. С. 61–64.
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.
Як вчити та навчатися в умовах війни / за заг. ред. Т. Цюман. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/How+to_teach_and_learn_A4.pdf.
Altinyelken H., Hoek L., & Jiang L. Improving the psychosocial wellbeing of international students: the relevance of mindfulness. British Journal of Guidance and Counselling, 2020. Vol. 48 (4), pp. 524–536. DOI 10.1080/03069885.2019.1600189.
APA Dictionary of Psychology. URL: https://dictionary.apa.org/resilience.
Grotberg E.A. Guide to Promoting Resilience in Children: Strengthening the Human Spirit. Early Childhood Development: Practice and Reflections, v. 8. The Hague-NO: Bernard Van Leer Foundation, 1995.
Levenok I., Zumrut A. International students’ meetings as a key to resilience in Higher Education. Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика : зб. матеріалів VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 19 грудня 2024 року [наук. ред.: П. М. Бойчук, О. Л. Фаст]. Луцьк : КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради. Частина 1. 2024. C. 226–228.
Levenok I., Oshkoder A. United by the international language bridge activity: Ukrainian-English intercultural dialogue. Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства : матеріали одинадцятої Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів, викладачів та співробітників (Суми, 25–26 квітня 2024 р.). Уклад. М. М. Набок. Суми : Сумський державний університет, 2024. С. 136–140.
Levenok I.S., Sydorenko O.P., Zumrut A. Ukrainian language Hub-laboratory for international students as a pedagogical innovation in quality education. Strategic innovations of social communications and foreign philology in crisis times : collection of scientific paper of the I International scientific and practical conference, Sumy, 1 June 2024 responsible editor M.M. Nabok, responsible designer M. Sadivnycha. Sumy : Sumy State University, 2024. P. 190–195.