ALTERNATIVE AUTHORIZED PRIMARY EDUCATION IN UKRAINE: HISTORICAL RETROSPECTIVE AND ACHIEVEMENTS AT THE MODERN STAGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-10Keywords:
alternative authorial schools in Ukraine, primary education, innovative educational programsAbstract
The article presents the features of the use of alternative authorial pedagogical technologies and methodological systems in educational practice in Ukraine. Particular attention is paid to the fact that alternative education aims and strives for the result, on the one hand, of developing the self-awareness of the individual, independence, personal autonomy, individuality, the ability to free creative activity, and on the other hand, of involving not only in the system of collective values, but also integration into various social communities. It is worth emphasizing that the authors’ position on the study of authorial schools as an environment of educational innovation potential combined historical and pedagogical research and evolutionary approaches, explaining the patterns the transformation of authorial schools into a qualitatively new form. The authors concluded that each type of alternative primary education institution is characterized by a creative organization of the educational process; atypical programs, means and methods; norms and laws cultivated in the community; psychological climate and, in fact, the original model of the educational institution with its concept and philosophy. Summarizing the results of the study, we can distinguish the stages of the formation and development of alternative authorial schools in Ukraine.We see prospects for further research into the outlined scientific and pedagogical problem in the study and dissemination of current experience in the activities of alternative authorial schools and methodological systems in Ukraine and the countries of the European Union.
References
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Гудовсек О. А. Авторські інноваційні технології початкової школи. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. Випуск 6 (72). 2013. С. 122-125.
Гузик М. Утвердження авторської школи-комплексу. Педагогічна газета. 1999. № 10. С. 4–5.
Державний стандарт базової середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». URL: https://cutt.ly/UGS9H2J.
Держслужба якості освіти дозволила викладати за 8 нетиповими освітніми програмами. URL: https://nus.org.ua/ 2018/05/24/derzhsluzhba-yakosti-osvity-dozvolyla-vykladaty-za-8-netypovymy-osvitnimy-programamy/.
Заболотна О. Альтернативна освіта як предмет наукового дискурсу у вітчизняному та зарубіжному науковому просторі. Порівняльно-педагогічні студії. 2009. № 1. С. 31–37.
Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України [головний ред. В. К. Кремінь]. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Кравець І. Л. Альтернатива як педагогічне поняття. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. Випуск 3 (75). 2014. С. 190–194.
Мельник І., Семенюк М. Система цільового середовища за В. Сухомлинським. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 132. Черкаси, 2008. С. 96–101.
Побірченко Н. Змістовий аспект поняття «авторська школа». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія: Педагогічні науки. Вип. 36. Житомир, 2007. С. 33–37.
Сметанський М. І. Сутнісні характеристики альтернативи як педагогічного поняття. Педагогіка і психологія. 2012. № 1. С. 22–29.
Milerski B., Sliwerski B. Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa : Wyd. Naukowe PWN, 2000. 284 s.