ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЗАСІБ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-22

Ключові слова:

театральне мистецтво, дистрес, еустрес, креативність, ментальне здоров’я, театротерапія

Анотація

У статті авторкою описано та проаналізовано вплив театрального мистецтва на ментальне здоров’я сучасної молоді. Війна в Україні суттєво вплинула на психічне здоров’я людей, викликавши страх, невизначеність та втрати. У таких умовах важливо знаходити способи відновлення емоційної рівноваги, зокрема через театральне мистецтво, яке може допомогти в обробці травматичних переживань. Театр сприяє розвитку комунікаційних навичок, усвідомленню власної людяності та вміння співпереживати.У сучасному психоаналізі театральне мистецтво допомагає перетворити дистрес на еустрес, сприяючи одужанню. Відомий психолог Л. Виготський підкреслював, що мистецтво залучає нас до соціального життя, впливаючи на свідомість і емоції. Театр як важлива форма мистецтва не є винятком у цьому процесі.Автори посібника «Краса педагогічної дії» підкреслюють велике значення театральної дії, яка, поєднуючи мовлення та сценічні елементи, має колосальний емоційний вплив. К. Юнг акцентує на «містичній причетності» театру, яка об’єднує особистість з колективом, випускаючи на поверхню несвідомі потреби. Е. Берн наголошує на користі спілкування через театр, оскільки емоційні подразники запобігають психічним порушенням. Комедії та трагедії однаково впливають на психічне здоров’я студентів, спонукаючи їх до співчуття.Театротерапію використовують для вдосконалення комунікаційних навичок, особливо для сором’язливих людей, що мають труднощі у спілкуванні. Р. Роджерс стверджує, що особистість може змінити своє ставлення до подій. Участь у театральних заходах покращує ментальне здоров’я через самовираження, розвиток соціальних навичок, зміцнення впевненості, зняття стресу, відчуття спільноти, розвиток креативності та емпатії. Молодь має можливість виражати себе, досліджувати емоції, взаємодіяти з іншими, а також ризикувати в безпечному середовищі, що сприяє загальному добробуту.

Посилання

Берн Е. Ігри, у які грають люди. Харків : КСД, 2024. 256 с.

Дитина… як зоряний світ і наша планета : тези доповідей педагогічних читань до 125-річчя Лева Виготського (м. Миколаїв, 25 листопада 2021 р.). Миколаїв : ОІППО, 2022. 48 с.

Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії : навчальний посібник для вчителів, аспірантів, студентів середніх та вищих навчальних закладів. Київ : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. 302 с.

Юнг К. Г. Психоаналіз і мистецтво. Київ : Центр учбової літератури, 2024. 240 с.

Burns R. Self-concept Development and Education. Holt, Rinehart and Winston, 1982. 441 р.

Rogers R. C. Selected writings on client centered therapy: Becoming a person, significant aspects of client centered therapy, the process of therapy, and the development of insight in a counseling relationship. 2021. 93 p.

Erickson H. H., Watson A., & Beck M. The play’s the thing: Experimentally examining the social and cognitive effects of school field trips to live theater performances. University of Arkansas. Educational Researcher. 2018. 47(4). URL: http://surl.li/srgnfc.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28