ШІ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗВО УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-18Ключові слова:
штучний інтелект, цифрова трансформація освіти, навчання іноземних мов, заклади вищої освіти, інноваційні освітні технологіїАнотація
У статті досліджується застосування штучного інтелекту (ШІ) у процесі навчання іноземних мов у закладах вищої освіти (ЗВО) України. У контексті цифрової трансформації освіти та впровадження інноваційних технологій аналізується актуальність використання ШІ для вдосконалення навчального процесу. У дослідженні застосовано комплексний підхід, який поєднує аналіз наукової літератури та нормативних документів для оцінки теоретичних аспектів теми, порівняльний аналіз ШІ-інструментів для вивчення іноземних мов, а також методи систематизації та узагальнення, що допомагають визначити основні виклики впровадження технологій у ЗВО України. Особливу увагу приділено питанням індивідуалізації навчання, автоматизації оцінювання знань. У дослідженні визначено основні проблеми, що заважають ефективному впровадженню ШІ в освітній процес українських ЗВО, зокрема технічні обмеження, відсутність достатньої підготовки викладачів та питання етичного використання штучного інтелекту. Детально розглянуто можливості персоналізованого навчання за допомогою адаптивних систем на основі ШІ, які аналізують індивідуальні потреби студентів та підбирають відповідні навчальні матеріали. Стаття містить огляд популярних інструментів ШІ, що застосовуються під час навчання іноземних мов, та приклади використання таких інструментів, як ChatGPT, Grammarly, Duolingo, Speech-to-Text та AI-перекладачі на заняттях з англійської мови. Розглянуто переваги та обмеження кожного з цих інструментів, а також їхній вплив на ефективність освітнього процесу. Наведено рекомендації щодо ефективної інтеграції ШІ в навчальні програми, які включають підвищення цифрової компетентності викладачів, розробку адаптивних методів викладання та врахування етичних аспектів використання технологій. Підкреслюється значний потенціал ШІ у вдосконаленні процесу навчання іноземних мов у ЗВО України.
Посилання
Візнюк І., Буглай Н., Куцак Л., Поліщук А., Киливник В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 14–22.
Доценко С., Собченко Т. Імплементація штучного інтелекту в наукове середовище закладів вищої освіти України. Новий Колегіум. 2024. № 1 (113). С. 11–16.
Кадемія М., Візнюк І., Поліщук А., Долинний С. Використання штучного інтелекту у вивченні іноземної мови здобувачами освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. С. 153–163.
Коломієць А., Кушнір О. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. C. 45–57.
МОН і Мінцифра розробили проєкт рекомендацій із використання ШІ в школах. Міністерство освіти і науки України, 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh.
Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29). С. 306–316.
Жукевич І., Спірічева О. Трансформація вивчення мов: штучний інтелект як інструмент розвитку мовленнєвих навичок студентів. International Science Journal of Education & Linguistics. Vol. 3. No. 3. 2024. С. 45–55.
Штучний інтелект в освітніх галузях (мовно-літературна та математична освітні галузі) : навчально-методичний посібник для здобувачів першого (бакалавр.), другого (магістер.) рівнів вищ. пед. освіти, наук.-пед. працівників закл. вищ. пед. освіти та пед. кадрів закл. заг. серед. освіти. Харківський нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди / уклад.: Т. М. Собченко, С. О. Доценко, А. В. Боярська-Хоменко. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. Ч. 1. 76 с.
Artificial intelligence in education. UNESCO. 2022. URL: https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence
Holmes W. Artificial intelligence and education. A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. 2022. URL: https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-criticalview-through-the-lens/1680a886bd.
Nguyen A., Ngo H. Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information. 2022. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Ethical-principles-for-artificial-intelligence-in-Nguyen-Ngo/ec13995de8797a4e977024942d79fc0d27e20b7b