ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ПІД ЧАС ЇХ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРИТТЯХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-15Ключові слова:
організація, навчально-ігрова діяльність, здобувачі дошкільної освіти, укриття, воєнний стан, методи вихованняАнотація
У статті проаналізовано особливості виховної діяльності дошкільників під час їх перебування в укриттях. Пояснено, що в старшому дошкільному віці дитина усвідомлює небезпеку, яка може виникнути в умовах воєнного стану. Під час перебування в укриттях здобувачі дошкільної освіти відчувають страх і тривогу. Педагоги, психологи повинні створити такі умови в ЗДО, щоб під час сигналу повітряної тривоги діти відчували себе захищеними. У статті детально описано авторську методику виховної діяльності дошкільників під час їх перебування в укриттях, що базується на проведеному експерименті. Зазначено, що за отриманими результатами первинної діагностики рівня тривожності старших дошкільників виявлено, що більшість дітей мали середній або високий рівень тривожності (високий – 46 %, середній – 40 %, низький – 14 %. Під час формувального експерименту під час перебування в укриттях діти долучалися до колективних ігор, театралізованих постановок, занять з образотворчого мистецтва, музики. Значну роботу проводили з батьками, пояснюючи їм необхідність створення безпечного середовища вдома. За результатами контрольного експерименту встановлено, що більшість дітей помітно втратили відчуття страху, мали менший поріг тривожності (високий – 17 %, середній – 36 %, низький – 47 %).Це засвідчує дієвість розробленої методики, яка спрямована на нормалізацію психологічного стану старших дошкільників.
Посилання
Бухарева Я., Коваленко О. Нетрадиційні техніки малювання як засоби психологічної підтримки дітей, які пережили страшні наслідки війни. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації : зб. матеріалів конференції, 16 червня 2022 р. [За ред. О. Рейпольської, О. Брежнєвої, І. Луценко, В. Рагозіної, С. Васильєвої]. Київ, 2022. 320 с.
Венгер А. Вміння до спільної діяльності як показник готовності дитини до школи. Сучасне дошкілля: актуальні проблеми, досвід, перспективи розвитку : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю, м. Ніжин, 6 листопада 2024 року / За заг. ред. проф. О. Л. Кононко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2024. С. 40–45.
Вишневська Г., Семенець А. Енциклопедія для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на книгови- давничому ринку України. URL: https://gi.edu.ua/en/collegemain/subsection/library/repozytorii/file/download/e80511 70aba4d25f9e7d773864748017 (дата звернення 24.01.2025).
Лист МОН від 20.06.2023 № 1/8820-23. URL: https://document.vobu.ua/doc/20325 (дата звернення 23.01.2025).
Максименко С. Д. Здоров’я дитини в сучасному інформаційному середовищі. Київ : Центр навчальної літератури, 2018. 222 с.
Особливості організації освітньої діяльності дітей під час перебування в укритті : методичні рекомендації для педагогічних працівників ЗДО. URL: http://leleka.rv.ua/shchodo-organizaciyi-diyal-nosti-ditey-pid-chas- perebuvannya-v-ukrytti.-metodychni-rekomendaciyi-dlya-pedagogichnyh-pracivnykiv-zdo.html (дата звернення 29.01.2025).
Психологічна допомога дітям в умовах воєнного стану : довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів / Н. В. Пророк, С. Т. Бойко, О. В. Гнатюк, О. І. Купрєєва, В. І. Полякова, О. А. Столярчук, Л. Г. Царенко, О. Ю. Чекстере ; за ред. Н. В. Пророк. Київ, 2022. 155 с.
Стьожка М. Форми роботи з батьками в умовах воєнного стану. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації : зб. матеріалів конференції, 16 червня 2022 р. [За ред. О. Рейпольської, О. Брежнєвої, І. Луценко, В. Рагозіної, С. Васильєвої]. Київ. 2022. 320 с.