АРТТЕРАПІЯ У ПІДТРИМЦІ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ТА ПСИХОСОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ У КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-13

Ключові слова:

арттерапія, емоційний стан, психосоціальний розвиток, кризові ситуації, емоційна саморегуляція, психологічна реабілітація, травматичний досвід

Анотація

У статті висвітлено значення арттерапії як ефективного методу підтримки емоційного стану та психосоціального розвитку дітей у кризових ситуаціях. Досліджено основні механізми впливу арттерапії на зниження рівня тривожності, страху, емоційного напруження та подолання наслідків психотравмуючих подій. Акцент зроблено на важливості художньо-творчої діяльності як засобу самовираження й емоційного розвантаження. Визначено, що використання таких методів, як ізотерапія, казкотерапія, драматерапія, музикотерапія та ліплення, сприяє створенню безпечного простору для вираження емоцій, формування адаптивних стратегій поведінки та розвитку навичок емоційної саморегуляції. Підкреслено значення арттерапії у соціалізації дітей через групові форми роботи, які сприяють зміцненню комунікативних здібностей, розвитку емпатії та покращенню взаємодії з однолітками. Проаналізовано практичні аспекти застосування арттерапевтичних методів у корекційній роботі з дітьми, які перебувають у стані психологічної кризи. Визначено роль інтеграції арттерапії з іншими психотерапевтичними методами, що забезпечує комплексний підхід до подолання наслідків кризових ситуацій. Зроблено висновок про ефективність арттерапії у процесі психологічної реабілітації дітей та її значення для формування стійких адаптаційних механізмів у складних життєвих обставинах. Доведено, що арттерапія сприяє розвитку когнітивних і творчих здібностей дитини, допомагає у формуванні позитивної самооцінки та підвищенні рівня емоційної стійкості. Важливим аспектом є також застосування арттерапії у роботі з дітьми, які пережили травматичні події, пов’язані з війною, що сприяє їхній емоційній стабілізації та адаптації до нових умов життя.

Посилання

Арт-терапія : навчальний посібник / уклад. В. І. Станішевська. Умань : ВПЦ «Візаві», 2022. 172 с.

Арт-технології : навчально-методичний посібник / уклад.: О. А. Мірошниченко. Житомир : ТОВ «Видавничий дім Бук-Друк», 2024. 180 с.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2020. Ч. 1. 232 с.

Лазаревська О. Психологічні фактори впливу арт-терапії на процес розвитку дітей. Вісник ХНПУ імені Григорія Сковороди «Психологія». 2021. Вип. 63. С. 133–145.

Мушкевич М. І., Чагарна С. Є. Основи психотерапії : навч. посіб. 3-тє вид. / за ред. М. І. Мушкевич. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.

Простір арт-терапії : зб. наук. праць / УМО, 2022, ВГО «Арттерапевтична асоціація», 2022 [Редкол.: Лушин П. В. та ін.]. Київ : ФОП «Назаренко Т. В.», 2022. Вип. 1 (31). 104 с.

Простір арттерапії: мистецтво відновлення психічного здоров’я в часи війни : матеріали ХХ Міжнародної міждисциплінарної науковопрактичної конференції (31 березня – 2 квітня 2023 р.). / за наук. ред. О. Л. Вознесенської, Л. О. Подкоритової. Київ, 2023. 163 с.

Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс / уклад. І. В. Бабій. Умань : Алмі, 2014. 75 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28