ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ КОРЕКЦІЇ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-4Ключові слова:
детермінанти, девіантна поведінка, підлітковий вік, психологічні умови, корекціяАнотація
У статті розглянуті психологічні детермінанти корекції девіантного стереотипу поведінки в підлітковому віці, класифікація умов, визначені критерії. Також конкретизовані психологічні умови корекційної роботи в алгоритмізованому порядку. При цьому потрібно зазначити, що поняття «умова» виступає найбільш універсальним поняттям, оскільки сукупність умов може забезпечувати реалізацію тих чи інших явищ психологічного, педагогічного, соціально-економічного плану як відповідних компонентів життєдіяльності. Інакше кажучи, за допомогою тих чи інших умов ми можемо забезпечити реалізацію будь-чого як засобу, чинника або механізму педагогічних чи психологічних процесів. Розглянуто мотивацію як один із чинників, що детермінують поведінку, розмежовано від ширшого поняття – механізму поведінки. Сучасна психологія розглядає поведінку як процес, що розвивається в просторі та часі. Визначені основні етапи такого процесу. Оскільки сутнісною властивістю девіантного стереотипу поведінки є саме девіантність, то в контексті нашого дослідження ми позначаємо досліджуване поняття як інтегральний тип психологічних явищ, які мають біогенетичне походження, соціальну детермінацію, поведінкову реалізацію та сприяють зниженню девіантності в поведінці особистості підлітка. Крім того, підставою поділу досліджуваного поняття можуть виступати сфери діяльності (поведінки), які тісно взаємопов’язані між собою. Для вивчення проблеми одним із компонентів психологічних умов вважаємо за доцільне насамперед уточнити термінологію та зміст понять, що характеризують порушення поведінки. Серед провідних компонентів, що становлять психологічні умови корекції, вкрай потрібно розуміти внутрішню структуру психологічних явищ.
Посилання
Бірюкова М. В. Цілепокладання як основа соціального проектування: праксеологічний підхід. Вісник НТУ «ХПІ». 2016. Вип. № 40 (1212). С. 34–40.
Бурлай М. П. Державне регулювання економіки: сутність форми, межі. Стратегічні напрями підвищення конкурентоспроможності підприємств у сучасних умовах господарювання : зб. тез доп. VІІ Всеукр. наук.- практ. заоч. конф.; м. Черкаси, 17 квітня 2020 р. С. 27–29.
Гаврилюк І. Психологічний простір особистості: система психологічних факторів формування. Psychological Prospects Journal. 2018. Вип. 32. С. 60–72.
Говорко О. В. Система елементів соціально-демографічного потенціалу та їх взаємозв’язок. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2017. № 5 (33). С. 57–61.
Кретов П. В., Гончаренко В. А. Філософема екзистенціалу: символічний та смисловий контексти. Вісник Черкаського університету. Серія «Філософія». 2016. Вип. 1. С. 98–105.
Кризові стани в сучасних умовах: діагностика, корекція та профілактика / за ред. проф. Л. М. Юр’євої. Київ : Видавництво ТОВ «Галерея Принт», 2017. 174 с.
Кугай Н. В., Борисов Є. М. Навчання майбутніх учителів математики як складна система. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. Вип. 41. С. 371–375.
Лялюк Г. М. Психологія розвитку в дослідницьких вимірах : навчально-методичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 232 с.
Мазяр О. В. Особистісний контрапункт на перехресті парадигм. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2019. Вип. VI (16). С. 165–172.
Піддячий В. Психологічні умови формування громадянської компетентності майбутніх педагогів. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2019. Том 1, № 15. С. 98–107.
Психологічні чинники самодетермінації особистості в освітньому просторі : колективна монографія / Максименко С. Д., Куценко-Лада Г. В., Пророк Н. В. та ін. ; за редакцією Максименка С. Д. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 400 с.
Тимохов О. В. Роль творчих можливостей особистості у формуванні панорамного мислення. Наукове пізнання: методологія та технологія. Філософія. 2014. № 1. С. 123–129.
Якименко Н. В. Системно-структурний підхід до формування інституційного середовища залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2012. Вип. 39. С. 190–198.