ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ СТУПЕНЯ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ В МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ ЯПОНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-12Ключові слова:
підготовка здобувачів ступеня доктора філософії (PhD), медична освіта, Японія, наукове керівництво, інтернаціоналізація, дослідницька інфраструктура, розроблення навчальної програмиАнотація
У статті проаналізовано систему підготовки здобувачів наукового ступеня PhD у медичних університетах Японії з акцентом на її структурні елементи, ефективність функціонування й актуальні виклики. Розглянуто особливості PhD освіти в Японії, що ґрунтується на комплексній освітньо-науковій підготовці та поєднує міждисциплінарне теоретичне навчання, клінічну практику й дослідницьку діяльність. Визначено, що ключовими складниками навчальних програм є дисципліни з біостатистики, медичної етики й наукової комунікації, які сприяють формуванню інтегральної компетентності у сфері трансляційної медицини. Досліджено роль інституту наставництва, що реалізується через модель подвійного наукового керівництва. Проаналізовано впровадження індивідуального плану професійного розвитку як інструмента персоналізованого оцінювання академічного прогресу й забезпечення своєчасного завершення програми. Окрему увагу приділено фінансовій та інфраструктурній підтримці здобувачів, зокрема через стипендіальні програми Японського товариства сприяння науці, доступ до сучасного дослідницького обладнання та клінічних баз. Розглянуто процеси міжнародної інтеграції PhD-програм шляхом реалізації програм подвійного диплома, міжнародних стажувань і викладання навчальних дисциплін англійською мовою. Здійснено порівняльний аналіз японської та вітчизняної моделей підготовки здобувачів PhD у сфері медицини.Сформульовано пропозиції щодо перспективних напрямів досліджень, орієнтованих на оцінювання довгострокових результатів, посилення інтернаціоналізації й упровадження цифрових технологій у докторську освіту.
Посилання
Гуменчук А. Особливості розбудови системи вищої бібліотечно-інформаційної освіти в країнах Азії. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2022. № 10. С. 137–150. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269488/
Таланова Ж. В. Про співвідношення кваліфікацій доктора філософії, профільного доктора та вищого доктора: аналіз світової практики. Вища освіта України : теорет. та наук.-метод. часопис. 2010. № 1 (1). С. 239–248.
Таможська І. Освітній компонент «Історія педагогіки та педагогічна компаративістика» у системі професійної підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня (спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»). Людинознавчі студії : збірник наукових праць ДДПУ імені Івана Франка. 2024. № 19/51. С. 79–89.
Abe K., Arita M. Interdisciplinary medical education in Japan: Linking doctoral training to data science and AI. Medical Education Review. 2020. № 45 (2). Р. 134–140.
Japan Society for the Promotion of Science (JSPS). JSPS Fellowship Program Guidelines. 2021. URL: https://www.jsps.go.jp/english/e-pd/
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology [MEXT]. White Paper on Science and Technology. 2022а. URL: https://www.mext.go.jp/en/.
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology [MEXT]. Initiatives to promote diversity in higher education. 2022b. URL: https://www.mext.go.jp/en/publication/.
Nagoya University. Career Development Support for Doctoral Students. 2020. URL: https://www.nagoya-u.ac.jp/en/.
RIKEN. Graduate Programme Research Facilities. 2023. URL:https://www.riken.jp/en/.
Sakamoto H. Mental health of postgraduate students in competitive research environments in Japan. Asian Journal of Higher Education. 2022. № 18 (3). Р. 249–263.
Tokyo Medical University. Mentorship Excellence Initiative Report. 2020. URL: https://www.tokyo-med.ac.jp/english/.
University of Tokyo. Graduate School of Medicine Joint Programmes. 2022. URL: https://www.u-tokyo.ac.jp/en/.
Yamamoto S., Tanaka N., Suzuki Y. Enhancing PhD completion rates through structured supervision: A case study of Keio University. Journal of Higher Medical Education in Asia. 2021. № 12 (1). Р. 45–60.
Yonezawa A., Hata N., Okada M. Doctoral education reform in Japanese medical universities. Journal of Global Health Policy. 2016. № 8 (4). Р. 315–330.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




