RESEARCH OF THE EMOTIONAL SPHERE FEATURES OF YOUNG CHILDREN WITH INTELLECTUAL DEVELOPMENT DISORDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-9

Keywords:

emotional sphere, intellectual disability, primary school age, anxiety, psychodiagnostics, inclusive education

Abstract

The article is devoted to the study of the current problem of studying the features of the emotional sphere of younger schoolchildren with intellectual disabilities in inclusive education. The relevance of the work is due to the fact that successful socio-emotional integration of these children is key to their overall adaptation and comprehensive development. The purpose of the study was to conduct a comparative analysis of the emotional states of students with intellectual disabilities and their peers with normotypical development.The study involved 60 students, divided into experimental and control groups. To obtain an objective picture of the emotional state, a set of valid psychodiagnostic methods was used, in particular, the “SMAS Overt Anxiety Scale”, the SAN questionnaire, the anxiety test of R. Temml, M. Dorki, V. Amen, the Luscher color test and the “Visual-associative self-assessment of emotional states”.The results of the empirical study revealed statistically significant differences between the groups. It has been proven that children with intellectual disabilities are characterized by a totally high, generalized level of anxiety, as well as a significantly reduced psycho-emotional tone, which manifests itself in poor health and depressed mood. Frustration of basic needs, high internal tension, confirmed by unconscious color choices, and significant difficulties in identifying one’s own emotions have been established. The data obtained confirm the systemic nature of emotional distress in this category of children, which justifies the need to develop targeted psycho-correctional programs and provide practical recommendations for teachers working with students in an inclusive environment.

References

Купчишина В. Ч. Теоретичні аспекти дослідження емоційного інтелекту в дітей дошкільного віку. Габітус. 2024. Вип. 60. С. 69–75.

Лисенкова І. П. Детермінанти емоційного розвитку дітей з когнітивними порушеннями : дис. ... докт. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2019. 447 с.

Мельник О. Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73. Т. 1. С. 128–133.

Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості. Психологія і суспільство. 2004. № 4 (18). С. 95–109.

Савченко Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 12. С. 12–16.

Соколова Г. Розвиток емоційної сфери школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2021. № 1 (16). С. 313–328. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i16.157.

Ткачук Н. П. Особливості розвитку і корекції емоційного розвитку та вольової саморегуляції дітей з інтелектуальною недостатністю. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2020/03/18_%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1%83%D0%BA100_..2020.pdf (дата звернення: 23.07.2025).

Шевченко Ю. Особливості розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями в сучасному освітньому просторі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. № 3. С. 36–52.

Яковлева С. Д. Особливості емоційної сфери у розумово відсталих школярів. URL: https://studfile.net/preview/2299414/page:37/ (дата звернення: 15.02.2025).

Яковлева С. Д., Федорова Т. М. Стан сформованості емоційної сфери в дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2019. Вип. 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/current-state-of-emotional-and-volitional-sphere-in-primary-school-children.html (дата звернення: 28.07.2025).

Published

2025-10-15