DEVELOPMENT OF TEACHER’S PROFESSIONAL COMPETENCIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS BY MEANS OF OPEN EDUCATION TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-43Keywords:
higher education, teacher, educational process, competencies, digitalization, digital platformsAbstract
In the article, the author examines the role of open education technologies in the development of teacher’s professional competencies in the modern educational process. It is emphasized that the informatization of society and the growing demand for accessibility, flexibility and quality of education make it imperative to integrate open education. The essence of open education as a set of interrelated components, including open educational resources, massive open online courses, open source software and cloud technologies, is analyzed. It is substantiated that the use of these technologies not only expands teachers’ access to relevant knowledge and advanced techniques, but also actively contributes to the formation and improvement of their digital, subject, methodological, research and communication competencies. It is noted that the modern educational landscape provides teachers with significantly expanded opportunities for continuous professional development and improvement of pedagogical skills, which goes beyond the traditional forms of education.The author’s recommendations for educational institutions and teachers on the systematic integration of open education technologies, including the development of professional development programs, the creation of favorable infrastructure and active networking, are proposed. The conclusions confirm that open education technologies are a strategic tool for ensuring continuous professional development of teachers and improving the quality of education in line with European standards and the challenges of the digital society. Open educational resources provide teachers with free access to up-to-date materials, methodologies, and tools, which allows them to constantly update subject knowledge, develop digital skills, share experiences, and integrate innovative approaches into their professional activities, improving the quality of teaching.
References
Биков В. Ю. Відкрита освіта в Єдиному інформаційному освітньому просторі. Педагогічний дискурс: зб. наукових праць. 2010. Вип. 7. С. 30–35.
Бобрицька В. І. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій педагогічній освіті. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2011. 16. С.35–39.
Вакалюк Т., Мар’єнко М. Досвід використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процесі навчання і професійного розвитку вчителів природничо-математичних предметів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. 1.81. С. 340–355.
Волотовська Т., Єпик Л., Лемешева Н. Роль ІКТ та інновацій у підготовці майбутніх фахівців в системі вищої освіти. Академічні візії. 2024. 28. С. 114–118.
Лещенко М., Яцишин А. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учнів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. 1 (39). С. 1–16.
Литвинова С. Засоби і сервіси хмаро орієнтованих систем відкритої науки для професійного розвитку вчителів ліцеїв. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. 1 (48). С. 225–230. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.225-230
Kahle D. Developing Open Educational Technologies. Opening Education: Collective Development of Education through Open Technology, Open Content and Open Knowledge. 2008. Р. 27–45.
Tang H. Implementation of open educational resources in digital education. Research and development of educational technologies. 2021. 69.1. Р. 389–392.





