MULTICULTURALISM AS A СOMPONENT OF STUDENTS’ CIVIC COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-35

Keywords:

civic competence, components of civic competence, student, higher education institution, educational environment, multiculturalism

Abstract

The article examines multiculturalism as a component of university students’ civic competence.The relevance is determined by the acceleration of processes of globalisation during large-scale epidemics, military conflicts, and man-made and natural disasters. The purpose of the article is to provide a theoretical justification of the multicultural component of students’ civic competence, to characterise its structural components, and to propose pathways for its development in higher education institutions. The study employs a set of general scientific theoretical methods of enquiry. It is established that the multicultural component of civic competence is characterised by the integration of cognitive, value–motivational and behavioural components that foster students’ awareness of cultural diversity, the development of empathy and respect for others, and the ability to engage in dialogue and interaction within a multicultural environment. It is argued that the effective development of this component requires coherent educational policy, the use of innovative teaching methods, the integration of courses in multicultural education or civic education and global citizenship, as well as the cultivation of educational practices that promote intercultural communication. Methodological recommendations are proposed for creating a multicultural educational environment in higher education aimed at preparing students as responsible citizens in a globalised world. The approaches and analytical logic presented align with current trends in education policy and quality assurance. The synthesis of scholarly sources helps delineate the conceptual–categorical field of the study and demonstrates the complementarity of theoretical and practical aspects of the problem. The generalisations obtained may be used to refine programme content, develop didactic materials and formative assessment of learning outcomes, and support further empirical verification across diverse higher education contexts. This underlines the applied significance of the findings and the promise of the topic’s further development.

References

Akkari A., Maleq K. Global citizenship: buzzword or new instrument for educational change?. Europe’s Journal of Psychology. 2019. Vol. 15, № 2. С. 176–182.

Akçay K., Altinay F., Altınay Z. та ін. Global citizenship for the students of higher education in the realization of sustainable development goals. Sustainability. 2024. Vol. 16, № 4. Article 1604.

Bosio E., Schattle H. Ethical global citizenship education: From neoliberalism to a values-based pedagogy. Prospects. 2023. Vol. 53. 53. С. 287–297.

Medne D., Ruža O., Lasmane I. та ін. The development of civic competence in higher education to support a sustainable society: the case of Latvian higher education, Sustainability. 2024. Vol. 16, № 6. Article 2238.

UNESCO. What you need to know about global citizenship education [Електронний ресурс]. Paris : UNESCO. 2025. Режим доступу: https://www.unesco.org/en/global-citizenship-peace-education/need-know (дата звернення: 06.08.2025).

United Nations. The 17 Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda for Sustainable Development [Електронний ресурс]. New York : United Nations. 2015. Режим доступу: https://sdgs.un.org/goals (дата звернення: 01.08.2025).

Мова і міжкультурна комунікація: теорія та практика : колективна монографія / за ред. Н. Сизоненко. Київ : ВЦ «Ліра К», 2020. С. 256.

Жадан І. В. Громадянська компетентність: соціальні очікування і реалії : монографія. Кропивницький, 2022. С. 110.

Нікітіна Н. П. До проблеми полікультурної освіти студентської молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. Вип. 2 (77). С. 192–198.

Рада Європи. Рамка компетентностей для культури демократії. Том 2 : Дескриптори компетентностей для культури демократії / переклад з англ. Страсбург : Видавництво Ради Європи; Львів : Центр освітніх ініціатив. 2018. 88 с. URL: https://rm.coe.int/rf-cdc-vol-2-/168097ec96 (дата звернення: 01.08.2025).

Розлуцька Г. М. Полікультурність як чинник позитивного сприйняття різноманітності світу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2006. Вип. 10. С. 104–106.

Розлуцька Г. М. Роль полікультурності у вихованні української молоді. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2007. Вип. 45. С. 181–185.

Сидоркіна М. Ю. Громадянська компетентність у розрізі концепції соціального інтересу. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 2 (6). С. 193–197.

Поліщук А. В., Сабрі С. С. Особливості міжкультурної взаємодії у процесі глобалізації, Молодий вчений. 2019. № 10 (74). C. 40–44.

Токарєва А. В., Чижикова І. В. Сучасні підходи до формування громадянської компетентності студентів: міжнародний та національний контексти. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. № 1 (21). C. 88–93.

Чорна Г. В. Формування громадянської компетентності студентів закладу вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2019. № 93 (6). С. 310–320.

Published

2025-10-15