BINARY ONLINE LECTURE AS A NEW FORMAT IN THE PROCESS OF INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • N. H. Nisanoglu Private higher educational institution "International University of Economics and Humanities named after Academician Stepan Demyanchuk" https://orcid.org/0000-0001-5067-6322
  • I. F. Budz Private higher educational institution "International University of Economics and Humanities named after Academician Stepan Demyanchuk" https://orcid.org/0000-0003-1127-3568
  • Ye. O. Liaskovska Private higher educational institution "International University of Economics and Humanities named after Academician Stepan Demyanchuk"

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-31

Keywords:

binary online lecture, internationalization, higher education students, online lecture-duet

Abstract

The newest paradigm of higher education has recently been focused on the processes of internationalization, which is manifested not only in academic mobility but also in the transition to non-traditional forms of education in the context of digitalization. In these terms, a binary online lecture is defined as an innovative form that combines the pedagogical efforts of two specialists, one of whom is a representative of a foreign educational community and different academic environment. Such cooperation is aimed at achieving the triune teaching purpose of a class with an emphasis on interaction in the intermediary language (lingua franca) with students. It has been found that the main factor in successful delivery of a binary online lecture of this type is both the professionalism of teachers in a particular subject area and their media competence. Among the wide range of advantages of an online duet lecture with a foreign lecturer are development of communicative competence, effective communication skills in different cultural contexts, leadership skills, teamwork, analyzing problem situations and finding ways to solve them. The results of a survey among the students regarding the positive aspects of a binary online lecture shows that “development of critical thinking and improvement of communication skills in a foreign language” was the most common option. Taking into account interactivity caused by the dialogic interaction between the lecturers and the students, and the presentation of educational material from several perspectives, an online binary lecture realizes not only an educational but also a socio- cultural function. Moreover, an online binary lecture is the result of expanding the scope of international academic collaboration and integrating foreign practices in the process of university internationalization.It justifies relevance and effectiveness of classes of such a kind.

References

Батиргареєва В., Ворожбіт-Горбатюк В., Євтєєва Д. Бінарні заняття у процесі реалізації ОНП «Право» в Науково-дослідному інституті вивчення проблем злочинності ім. академіка В.В. Сташиса НАПрН України. Молодь і ринок. 2023. № 8 (216). С. 28–34.

Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи. Київ : Центр навчальної літератури., 2003. 276 с.

Калініна Л. В., Климович Ю. Ю. Бінарні заняття як ефективна форма розвитку цілісного сприйняття професії майбутніми вчителями іноземної мови. Педагогічні науки : теорія та практика. № 1 (49). 2024. С. 50–57.

Клець С. Л. Бінарний урок як форма інтегрованого навчання при вивченні географії в середній школі. Нова українська школа : теорія і практика реалізації інтегрованого підходу : матеріали Міжнародної наукової конференції, м. Тернопіль, 17–18 травня 2018 р. Тернопіль : Вектор, 2018. С. 191–193.

Козак Л. В. Дослідження інноваційних моделей навчання у вищій школі. Освітологічний дискурс. 2014. № 1 (15). С. 95–107.

Козак Л. В. Принципи інноваційної професійної діяльності викладача вищої школи. Педагогічний процес : теорія і практика : зб. наук. пр., 2011. С. 112–119.

Кононец Н. Специфіка проведення онлайнових бінарних занять в умовах цифровізованого освітнього процесу при підготовці фахівців-економістів. Витоки педагогічної майстерності. Полтава, 2021. Вип. 28. C. 92–97.

Мачинська Н. І., Стельмах С. С. Сучасні форми організації навчального процесу у вищій школі: навчально- методичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 180 с.

Нівня Г. О. Бінарна лекція як засіб формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів. Освіта та соціалізація особистості : матеріали Х Інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, присвяченої 30-річчю створення кафедри філософії, соціології та менеджменту соціокультурної діяльності та 205-річчю Університету Ушинського (Одеса, 22–23 квітня 2022 року). Одеса : Університет Ушинського, 2022. С. 61–64.

Яцик Т. О., Степанюк В. В. Словник коротких термінів з педагогіки. Луцький фаховий педагогічний коледж КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради. Луцьк : ФОП Мажула Ю.М., 2022. 50 с.

Bekzhanova Zh., Ryssaldy K. Efficiency of Binary Lectures in Teaching Major Linguistic Courses (Linguistics of Discourse and Cognitive Linguistics). Procedia – Social and Behavioral Sciences. 214 (2015). Р. 430–438.

Li L., & Guo R. A student-centered guest lecturing: A constructivism approach to promote student engagement. Journal of Instructional Pedagogies. 15, 2015. Р. 1–7.

The use of binary online lessons in the context of forming critical thinking in future journalists. N. Poplavska, H. Synorub, H. Yordan, et al. Journal of Curriculum and Teaching. 11 (1), 2022. P. 273–285.

Published

2025-10-15