DEVELOPING RHETORICAL PROFESSIONAL COMPETENCE IN STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-22Keywords:
rhetorical competence, text-centric approach, public speaking, innovative teaching methods, higher education studentsAbstract
The article is devoted to the problem of forming rhetorical professional competence in higher education applicants in the conditions of modern challenges caused by global instability and military risks.The theoretical foundations of the concept of “rhetorical competence” in the scientific works of domestic and foreign researchers are considered, and its structure and components are analysed, in particular, linguistic, communicative, logical, psychological, moral-ethical and aesthetic aspects. The importance of developing in applicants the skills of persuasive oral and written speech, the culture of conducting discussions, public speaking skills and the ability to choose language tools in accordance with the purpose and situation of communication is emphasised. Particular attention is paid to the text-centric approach as an effective means of integrating linguistic, speech, communicative and rhetorical competencies. A system of exercises of different levels of complexity (linguistic, conditional speech, and communicative) is described, which contributes to the gradual development of rhetorical skills. The feasibility of using innovative teaching methods, in particular project, situational and interactive, which form the skills of teamwork, analytical thinking, argumentation and public self-expression, is substantiated. The advantages of the case method and student projects as forms of control and self-control that stimulate critical thinking and professional and rhetorical development are highlighted. It has been proven that a comprehensive combination of traditional and modern pedagogical technologies ensures the effective formation of rhetorical competence, which is a key component of the professional training of future specialists and a necessary condition for their competitiveness in the labour market and active civic position.
References
Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі: збірник наукових праць (за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.) / за ред. проф. К. Я. Климової. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 220 с.
Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної освіти. Українська мова і література в школі. 2010. № 8. С. 2–8.
Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної культури. Компетентнісний підхід у неперервній освіті. Гуманітарний вісник. Донецьк : Каштан, 2012. 260 с.
Горобець С. І. Методика формування риторичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури у процесі вивчення мовознавчих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2021. 290 с.
Златів Л. М. Дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-математиків. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 57. С. 177–184.
Киливник В. В., Лебедь Ю. Б. Соціокультурні аспекти компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Молодий вчений. 2023. № 1.1 (113.1). С. 19–22.
Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2011. 420 с.
Кучерук О. Розвиток риторичної компетентності студентів-філологів у процесі риторичної освіти. Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі : збірник наук. праць (за мат-ми Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.) / за ред. проф. К. Я. Климової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 50–53.
Мамчур Л. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи : монографія. Умань, 2012. 449 с.
Мамчур Л. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наук. праць Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2013. Вип. 8. Ч. 2. 366 с.
Нищета В. А. Методика навчання риторики в школі : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 200 с.
Нищета В. А. Методика формування риторичної компетентності учнів основної школи в процесі навчання української мови : автореф. дис. … докт. пед. наук. Херсон, 2018. 522 с.
Пентилюк М. І. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті. Українська мова і література в школі. 2010. Вип. 2. С. 2–5.
Толочко С. Теоретичні й методичні засади формування науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 574 с.
Швардак М. В. Кейс-метод у процесі підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського національного університет. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2014. № 33. С. 209–211.
Kolomiiets L., Shulga G., Lebed Iu. Theoretical and empirical aspects of studying problems of professional subjective well-being of young specialists. Педагогічна та вікова психологія. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2023. Том 34 (73). № 6. С. 39–44.
Skrypnyk N., Lebed Iu. Formation of professional competences of future philologists teachers in a new educational space. Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect. Collective monograph. 1st ed. Riga. Latvia : Baltija Publishing, 2020. Р. 316–334.





