ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-9

Ключові слова:

емоційна сфера, порушення інтелектуального розвитку, молодший шкільний вік, тривожність, психодіагностика, інклюзивна освіта

Анотація

Статтю присвячено дослідженню актуальної проблеми вивчення особливостей емоційної сфери молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивної освіти.Актуальність роботи зумовлена тим, що успішна соціально-емоційна інтеграція цих дітей є ключовою для їхньої загальної адаптації й усебічного розвитку. Метою дослідження було проведення порівняльного аналізу емоційних станів учнів з інтелектуальними порушеннями та їхніх однолітків з нормотиповим розвитком. У дослідженні взяли участь 60 учнів, поділених на експериментальну й контрольну групи. Для отримання об’єктивної картини емоційного стану використано комплекс валідних психодіагностичних методик, зокрема «Шкала явної тривожності СМAS», опитувальник САН, тест тривожності Р. Теммл, М. Доркі, В. Амен, кольоровий тест Люшера та «Візуально- асоціативна самооцінка емоційних станів».Результати емпіричного дослідження виявили статистично значущі відмінності між групами.Доведено, що для дітей з інтелектуальними порушеннями характерний тотально високий, генералізований рівень тривожності, а також значно знижений психоемоційний тонус, що проявляється в погіршеному самопочутті й пригніченому настрої. Установлено фрустрацію базових потреб, високу внутрішнє напруження, що підтверджується несвідомими виборами кольорів, і суттєві труднощі в ідентифікації власних емоцій. Отримані дані підтверджують системний характер емоційного неблагополуччя в цієї категорії дітей, що обґрунтовує необхідність розроблення цілеспрямованих психокорекційних програм і надання практичних рекомендацій для педагогів, які працюють з учнями в інклюзивному середовищі.

Посилання

Купчишина В. Ч. Теоретичні аспекти дослідження емоційного інтелекту в дітей дошкільного віку. Габітус. 2024. Вип. 60. С. 69–75.

Лисенкова І. П. Детермінанти емоційного розвитку дітей з когнітивними порушеннями : дис. ... докт. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2019. 447 с.

Мельник О. Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73. Т. 1. С. 128–133.

Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості. Психологія і суспільство. 2004. № 4 (18). С. 95–109.

Савченко Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 12. С. 12–16.

Соколова Г. Розвиток емоційної сфери школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2021. № 1 (16). С. 313–328. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i16.157.

Ткачук Н. П. Особливості розвитку і корекції емоційного розвитку та вольової саморегуляції дітей з інтелектуальною недостатністю. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2020/03/18_%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1%83%D0%BA100_..2020.pdf (дата звернення: 23.07.2025).

Шевченко Ю. Особливості розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями в сучасному освітньому просторі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. № 3. С. 36–52.

Яковлева С. Д. Особливості емоційної сфери у розумово відсталих школярів. URL: https://studfile.net/preview/2299414/page:37/ (дата звернення: 15.02.2025).

Яковлева С. Д., Федорова Т. М. Стан сформованості емоційної сфери в дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2019. Вип. 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/current-state-of-emotional-and-volitional-sphere-in-primary-school-children.html (дата звернення: 28.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15