ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СТРУКТУРНИХ СКЛАДНИКІВ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ САМОСВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ АКТИВНИМИ МЕТОДАМИ ГРУПОВОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-21Ключові слова:
активні методи групової роботи, професійна підготовка майбутнього педагога, професійно-педагогічна самосвідомість, тренінгова програмаАнотація
У статті підкреслено роль професійної самосвідомості в особистісно-професійному зростанні майбутніх фахівців, зокрема педагогів. На основі попередньо проведеного аналізу теоретико-прикладних досліджень науковців, а також отриманих під час констатувального експерименту емпіричних даних обґрунтовано необхідність підвищення кількісних і якісних характеристик професійно-педагогічної самосвідомості особистості. Наголошено, що одними з найбільш ефективних методів формування досліджуваного феномена є переважно методи активного соціально- психологічного навчання, спрямовані на безпосередній розвиток усіх структурних складників професійної самосвідомості майбутніх представників педагогічної спільноти. Шляхом послідовно проведених у групах досліджуваних психодіагностичних зрізів визначено ступінь ефективності авторської програми з розвитку професійно-педагогічної Я-підструктури студентської молоді. Для відображення змін у розвитку центрального утворення представлено результати формувального експерименту з підвищення кількісних і якісних характеристик професійної самосвідомості майбутніх педагогів. Встановлено, що, на противагу контрольній групі, численні значущі зміни, зафіксовані після проведення формувального експерименту в когнітивній, афективній і поведінковій сферах професійної самосвідомості майбутніх педагогів експериментальної групи, вказують на суттєве підвищення її загального рівня. Все вищезазначене свідчить про результативність впровадження на практиці розробленої тренінгової програми, яка сприяла розширенню уявлень майбутніх представників педагогічної спільноти про вибрану професію, її специфіку, поглибленню знань здобувачів вищої освіти про себе, свій Я-образ як особистості та професіонала, виробленню в майбутніх фахівців навичок адекватного оцінювання власних можливостей, потенціалу і ступеня їх відповідності вимогам професійної діяльності, позитивного ставлення до себе, розвитку їх внутрішнього самоконтролю, саморегуляції в конкретних ситуаціях педагогічної взаємодії.
Посилання
Білан Т. Світоглядні аспекти формування професійної самосвідомості майбутнього педагога. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 28. Т. 1. С. 149–153.
Галян І. М. Формування професійної самосвідомості молодого педагога як умова його професіоналізації. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2009. №1. С. 1–11.
Любар Р. О., Любар І. Г. Формування професійної самосвідомості майбутніх учителів. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2020. Вип. 191. С. 108–111.
Радченко М. Р. Самосвідомість майбутнього педагога: структура та значення у формуванні потреби у самовдосконаленні. Репрезентація освітніх досягнень, масмедіа та роль філології у сучасній системі наук. 2021. С. 2–13.
Терещенко Л. А., Дзюбко Л. В. Формування професійної самосвідомості молодих спеціалістів. Актуальні проблеми психології. 2020. Вип. 34. С. 284–298.
Stakhova O. O., Voinalovych L. P., Butuzova L. P. Theoretical grounds of the development of professional and pedagogical self-awareness of future specialists. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2023. Вип. 1. С. 73–77.