ОПРАЦЮВАННЯ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАСОБАМИ МОВИ R
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-7Ключові слова:
статистичний аналіз, педагогічне дослідження, мова R, опрацювання даних, візуалізація, кореляція, регресіяАнотація
У педагогічних дослідженнях особливу роль відіграє статистичний аналіз, оскільки саме він дає можливість оцінити ефективність методичних підходів, виявити кореляційні зв’язки між освітніми факторами та підтвердити або спростувати гіпотези. Застосування сучасних інструментів аналізу даних сприяє підвищенню точності досліджень, забезпечує автоматизацію обчислювальних процесів і покращує візуалізацію результатів. Одним із потужних засобів для обробки статистичних даних у наукових дослідженнях є мова програмування R, яка пропонує широкий спектр функцій для математичного моделювання, обробки даних, тестування гіпотез і побудови графіків. У статті розглянуто особливості використання мови R для опрацювання статистичних даних у педагогічних дослідженнях. Проаналізовано основні пакети та функції R, що забезпечують обробку, візуалізацію та інтерпретацію результатів. Описано методи описової статистики, кореляційного та регресійного аналізу, а також їхню роль у підтвердженні наукових гіпотез. Наведено приклади застосування R у педагогічній сфері, що демонструють ефективність і доступність цього інструменту для дослідників. У дослідженні розроблено методику проведення аналізу результатів педагогічного дослідження в середовищі RStudio, а також продемонстровано основні методи обробки даних, візуалізації та інтерпретації отриманих результатів.У роботі детально проаналізовано методи попередньої обробки даних, нормалізації, описової статистики, кореляційного та регресійного аналізу, а також тестування статистичних гіпотез, зокрема t-тест, χ²-тест та дисперсійний аналіз (ANOVA). Запропонований підхід можуть використовувати дослідники в галузі педагогіки, які працюють з емпіричними даними та прагнуть використовувати сучасні інструменти аналізу. Використання R забезпечує високу гнучкість, автоматизацію обчислювальних процесів і відтворюваність результатів, що є актуальним для наукових досліджень.
Посилання
Архипова С. П. Використання методів математичної статистики для перевірки результатів соціально-педа- гогічного експерименту. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2009. № 146. С. 9–14. URL: http://intellect-invest.org.ua/rus/pedagog_editions_e-magasine_pedagogical_scince_arhiv_pn_nl.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ – Вінниця : ДОВ «Вінниця». 2008. 278 с.
Кофанов О. Є., Солнцев С. О., Зозульов О. В. Програмування із використанням R у статистичних та маркетингових дослідженнях: навчально-методичний комплекс дисципліни : навч. посіб. для студентів спеціальності 075 «Маркетинг». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 204 с. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/f78aa74c-7d8d-4c84-87eb-18a4aec57476/content.
Роїк М. В., Присяжнюк О. І., Денисюк В. О. Огляд програмних засобів статистичного аналізу даних. Електронний журнал «Ефективна економіка». 2017. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5676.
Руденко В. М. Математико-статистичні методи в педагогічних дослідженнях : навчальний посібник. Рівне : Волинські обереги, 2012. 584 с. URL: https://textbook.com.ua/statistika/1473453148.
Чорна А. В., Осадчий В. В. Обробка експериментальних даних за результатами педагогічного експерименту засобами комп’ютерних статистичних пакетів. Педагогічний дискурс : зб. наук. праць. № 14. 2013. С. 453–457.
Tikka S., Kopra J., Heinäniemi M., López-Pernas S., Saqr M. Introductory Statistics with R for Educational Researchers. Learning Analytics Methods and Tutorials. Springer, Cham. 2024, pp. 121–150. https://doi.org/10.1007/978-3- 031-54464-4_5.