РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИКЛАДАЧА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАСОБАМИ ТЕХНОЛОГІЙ ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. В. Шелевер Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0003-2200-5382

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-43

Ключові слова:

вища освіта, викладач, освітній процес, компетентності, цифровізація, цифрові платформи

Анотація

У статті авторкою досліджується роль технологій відкритої освіти в розвитку професійних компетентностей викладача в умовах сучасного освітнього процесу. Підкреслюється, що інформатизація суспільства і дедалі більший попит на доступність, гнучкість і якість освіти зумовлюють імперативну необхідність інтеграції відкритої освіти. Аналізується сутність відкритої освіти як комплексу взаємопов’язаних компонентів, що містять відкриті освітні ресурси, масові відкриті онлайн-курси, відкрите програмне забезпечення та хмарні технології. Обґрунтовано, що використання цих технологій не лише розширює доступ викладачів до актуальних знань та передових методик, а й активно сприяє формуванню і вдосконаленню їхніх цифрових, предметних, методичних, дослідницьких та комунікативних компетентностей. Зазначено, що сучасний освітній ландшафт надає педагогічним працівникам значно розширені можливості для безперервного професійного розвитку й удосконалення педагогічної майстерності, що виходить за межі виключно традиційних форм навчання.Запропоновано авторські рекомендації для освітніх закладів і викладачів щодо системної інтеграції технологій відкритої освіти, що охоплюють розробку програм професійного розвитку, створення сприятливої інфраструктури та активної мережі. Висновки підтверджують, що технології відкритої освіти є стратегічним інструментом для забезпечення безперервного професійного зростання викладачів і підвищення якості освіти відповідно до європейських стандартів і викликів цифрового суспільства. Відкриті освітні ресурси надають викладачам безоплатний доступ до актуальних матеріалів, методик та інструментів, що дає їм змогу постійно оновлювати предметні знання, розвивати цифрові навички, обмінюватися досвідом та інтегрувати інноваційні підходи у свою професійну діяльність, підвищуючи якість викладання.

Посилання

Биков В. Ю. Відкрита освіта в Єдиному інформаційному освітньому просторі. Педагогічний дискурс: зб. наукових праць. 2010. Вип. 7. С. 30–35.

Бобрицька В. І. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій педагогічній освіті. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2011. 16. С.35–39.

Вакалюк Т., Мар’єнко М. Досвід використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процесі навчання і професійного розвитку вчителів природничо-математичних предметів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. 1.81. С. 340–355.

Волотовська Т., Єпик Л., Лемешева Н. Роль ІКТ та інновацій у підготовці майбутніх фахівців в системі вищої освіти. Академічні візії. 2024. 28. С. 114–118.

Лещенко М., Яцишин А. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учнів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. 1 (39). С. 1–16.

Литвинова С. Засоби і сервіси хмаро орієнтованих систем відкритої науки для професійного розвитку вчителів ліцеїв. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. 1 (48). С. 225–230. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.225-230

Kahle D. Developing Open Educational Technologies. Opening Education: Collective Development of Education through Open Technology, Open Content and Open Knowledge. 2008. Р. 27–45.

Tang H. Implementation of open educational resources in digital education. Research and development of educational technologies. 2021. 69.1. Р. 389–392.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15