ПОЛІКУЛЬТУРНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Г. М. Розлуцька Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0001-9062-5466

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-35

Ключові слова:

громадянська компетентність, компоненти громадянської компетентності, студент, заклад вищої освіти, освітнє середовище, полікультурність

Анотація

У статті досліджено полікультурність як складник громадянської компетентності студента закладу вищої освіти. Визначено актуальність проблеми пришвидшенням глобалізаційних процесів під час масштабних епідемій, військових конфліктів, техногенних та природних катастроф.Мета статті – теоретично обґрунтувати зміст полікультурного складника громадянської компетентності студентів, схарактеризувати її структурні компоненти та запропонувати шляхи формування в закладах вищої освіти. Методи дослідження – комплекс загальнонаукових теоретичних методів наукового пізнання. Установлено, що полікультурний складник громадянської компетентності характеризується інтеграцією когнітивних, ціннісно-мотиваційних та поведінкових компонентів, які забезпечують обізнаність студентів про різноманітність культур, розвиток емпатії та поваги до інших і здатність до діалогу та взаємодії в полікультурному середовищі. Обґрунтовано, що ефективне формування цього складника потребує цілісної освітньої політики, використання інноваційних методів навчання, інтеграції курсів з полікультурної освіти або громадянської освіти та глобального громадянства, а також розвитку освітніх практик, що сприяють міжкультурній комунікації. Запропоновано методичні рекомендації для створення полікультурного освітнього середовища закладу вищої освіти у процесі підготовки студентів як відповідальних громадян в умовах глобального світу. Додатково наголошено, що викладені підходи та окреслена логіка аналізу відповідають сучасним трендам освітньої політики та забезпечення якості вищої освіти.Узагальнення наукових джерел допомагає окреслити поняттєво-категорійне поле дослідження і продемонструвати взаємодоповнюваність теоретичних та практичних аспектів проблематики.Отримані узагальнення можуть бути використані для вдосконалення змісту освітніх програм, розроблення дидактичних матеріалів і формувального оцінювання результатів навчання, а також для подальших емпіричних перевірок у різних контекстах функціонування закладів вищої освіти.Це підкреслює прикладну значущість висновків і перспективність розвитку теми.

Посилання

Akkari A., Maleq K. Global citizenship: buzzword or new instrument for educational change?. Europe’s Journal of Psychology. 2019. Vol. 15, № 2. С. 176–182.

Akçay K., Altinay F., Altınay Z. та ін. Global citizenship for the students of higher education in the realization of sustainable development goals. Sustainability. 2024. Vol. 16, № 4. Article 1604.

Bosio E., Schattle H. Ethical global citizenship education: From neoliberalism to a values-based pedagogy. Prospects. 2023. Vol. 53. 53. С. 287–297.

Medne D., Ruža O., Lasmane I. та ін. The development of civic competence in higher education to support a sustainable society: the case of Latvian higher education, Sustainability. 2024. Vol. 16, № 6. Article 2238.

UNESCO. What you need to know about global citizenship education [Електронний ресурс]. Paris : UNESCO. 2025. Режим доступу: https://www.unesco.org/en/global-citizenship-peace-education/need-know (дата звернення: 06.08.2025).

United Nations. The 17 Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda for Sustainable Development [Електронний ресурс]. New York : United Nations. 2015. Режим доступу: https://sdgs.un.org/goals (дата звернення: 01.08.2025).

Мова і міжкультурна комунікація: теорія та практика : колективна монографія / за ред. Н. Сизоненко. Київ : ВЦ «Ліра К», 2020. С. 256.

Жадан І. В. Громадянська компетентність: соціальні очікування і реалії : монографія. Кропивницький, 2022. С. 110.

Нікітіна Н. П. До проблеми полікультурної освіти студентської молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. Вип. 2 (77). С. 192–198.

Рада Європи. Рамка компетентностей для культури демократії. Том 2 : Дескриптори компетентностей для культури демократії / переклад з англ. Страсбург : Видавництво Ради Європи; Львів : Центр освітніх ініціатив. 2018. 88 с. URL: https://rm.coe.int/rf-cdc-vol-2-/168097ec96 (дата звернення: 01.08.2025).

Розлуцька Г. М. Полікультурність як чинник позитивного сприйняття різноманітності світу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2006. Вип. 10. С. 104–106.

Розлуцька Г. М. Роль полікультурності у вихованні української молоді. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2007. Вип. 45. С. 181–185.

Сидоркіна М. Ю. Громадянська компетентність у розрізі концепції соціального інтересу. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 2 (6). С. 193–197.

Поліщук А. В., Сабрі С. С. Особливості міжкультурної взаємодії у процесі глобалізації, Молодий вчений. 2019. № 10 (74). C. 40–44.

Токарєва А. В., Чижикова І. В. Сучасні підходи до формування громадянської компетентності студентів: міжнародний та національний контексти. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. № 1 (21). C. 88–93.

Чорна Г. В. Формування громадянської компетентності студентів закладу вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2019. № 93 (6). С. 310–320.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15