ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК ЗАВДАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Т. С. Маркотенко Державний заклад "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" https://orcid.org/0000-0002-2157-3508

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-25

Ключові слова:

соціальна компетентність, молодші школярі, методика викладання громадянської та історичної освітньої галузі, Нова українська школа, дидактика початкової освіти, теорія і методика викладання педагогіки початкової школи

Анотація

У статті розглядається формування соціальної компетентності молодших школярів як важливе завдання громадянської освітньої галузі в умовах реалізації концепції Нової української школи. Соціальна компетентність визначається як інтегративна особистісна якість, що охоплює комунікативну гнучкість, відповідальність, емпатію, толерантність, уміння ухвалювати зважені рішення, критично мислити та конструктивно розв’язувати конфлікти. Особливу увагу приділено потенціалу художніх творів, рольових ігор та інтерактивних вправ як засобів формування позитивної соціальної поведінки молодших школярів. Запропонована методика інтегрує роботу з текстами, обговорення, інсценізацію, групове розв’язання проблемних ситуацій і психологічні вправи, спрямовані на розвиток соціальних навичок молодших школярів. Автори наголошують, що групова робота в початкових класах сприяє не лише засвоєнню навчального матеріалу, а й формуванню в учнів важливих соціальних та особистісних якостей: підвищення впевненості в собі через підтримку групи, усвідомлення значення особистого внеску в спільний результат тощо. Художні твори «Гроно винограду» й «Бабуся» розглядаються як приклади матеріалу з високим виховним і розвивальним потенціалом, що сприяє формуванню емпатії, доброзичливості, взаємоповаги, уміння розв’язувати конфліктні ситуації в родині тощо.Реалізація такого підходу в початкових класах не лише підвищує ефективність навчання, а й готує учнів до активної та відповідальної участі в суспільному житті. У висновках автори зазначають, що результати дослідження можуть бути корисними для вчителів, методистів і науковців, які шукають ефективні шляхи формування соціальної компетентності молодших школярів в умовах сучасного освітнього простору.

Посилання

Бібік Н. М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти. Початкова школа. 2010. №9. С. 1–4.

Василевська О. І. Особливості розвитку психічного здоров’я молодшого школяра засобами казкотерапії : дис. канд. … псих. наук: 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Київ, 2015. 261 с.

Данилейко С. І. Шляхи формування соціальної компетентності учнів початкової школи. Матеріали наукової конференції «Соціум. Наука. Культурa». URL: http://intkonf.org/-danileyko-si-shlyahiformuvannya-sotsialnoyi-kompetentnosti-uchnivpochatkovoyi-shkoli/.

Державний стандарт початкової загальної освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 87 від 21 лютого 2018 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Коваленко В. Формування соціальної компетентності учнів молодших класів в умовах сучасного інформаційного простору. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 6. С. 37–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2015_6_11.

Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника : (системний підхід). Київ : Стилос, 2000. 336 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15