ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ю. Б. Лебедь Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0000-0002-8325-3462
  • Н. І. Скрипник Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0000-0002-6847-200X
  • С. В. Турлюк Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0009-0000-2856-1561
  • О. М. Касіяненко Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0009-0005-9077-6850
  • О. В. Когутюк Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0000-0003-4918-7374

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-22

Ключові слова:

риторична компетентність, текстоцентричний підхід, публічний виступ, інноваційні методи навчання, здобувачі вищої освіти

Анотація

Сучасна професійна освіта покликана забезпечити якісну підготовку молоді до умов нинішніх і майбутніх ринкових відносин, сформувати усвідомленість у виборі професійного шляху й здатність конкурувати, виховати культуру безпеки в усіх сферах життєдіяльності, сприяти становленню відповідального громадянина й патріота українського суспільства, здатного забезпечувати сталий розвиток держави. Стаття присвячена проблемі формування риторичної професійної компетентності в здобувачів вищої освіти в умовах сучасних викликів, зумовлених глобальною нестабільністю й воєнними ризиками. Розглянуто теоретичні засади поняття «риторична компетентність» у наукових працях вітчизняних і зарубіжних дослідників, проаналізовано її структуру й складники, зокрема мовні, комунікативні, логічні, психологічні, морально-етичні й естетичні аспекти. Підкреслено важливість розвитку в здобувачів умінь переконливого усного й писемного мовлення, культури ведення дискусій, навичок публічного виступу та здатності обирати мовні засоби відповідно до мети й ситуації спілкування. Особливу увагу приділено текстоцентричному підходу як ефективному засобу інтеграції мовної, мовленнєвої, комунікативної та риторичної компетентностей. Описано систему вправ різних рівнів складності (мовних, умовно-мовленнєвих, комунікативних), які сприяють поетапному розвитку риторичних умінь. Обґрунтовано доцільність застосування інноваційних методів навчання, зокрема проєктного, ситуаційного й інтерактивного, що формують навички командної роботи, аналітичного мислення, аргументації та публічного самовираження. Виокремлено переваги кейс- методу та студентських проєктів як форм контролю й самоконтролю, що стимулюють критичне мислення й професійно-риторичний розвиток. Доведено, що комплексне поєднання традиційних і сучасних педагогічних технологій забезпечує ефективне формування риторичної компетентності, яка є ключовим складником професійної підготовки майбутніх фахівців і необхідною умовою їхньої конкурентоспроможності на ринку праці й активної громадянської позиції.

Посилання

Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі: збірник наукових праць (за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.) / за ред. проф. К. Я. Климової. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 220 с.

Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної освіти. Українська мова і література в школі. 2010. № 8. С. 2–8.

Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної культури. Компетентнісний підхід у неперервній освіті. Гуманітарний вісник. Донецьк : Каштан, 2012. 260 с.

Горобець С. І. Методика формування риторичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури у процесі вивчення мовознавчих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2021. 290 с.

Златів Л. М. Дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-математиків. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 57. С. 177–184.

Киливник В. В., Лебедь Ю. Б. Соціокультурні аспекти компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Молодий вчений. 2023. № 1.1 (113.1). С. 19–22.

Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2011. 420 с.

Кучерук О. Розвиток риторичної компетентності студентів-філологів у процесі риторичної освіти. Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі : збірник наук. праць (за мат-ми Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.) / за ред. проф. К. Я. Климової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 50–53.

Мамчур Л. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи : монографія. Умань, 2012. 449 с.

Мамчур Л. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наук. праць Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2013. Вип. 8. Ч. 2. 366 с.

Нищета В. А. Методика навчання риторики в школі : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 200 с.

Нищета В. А. Методика формування риторичної компетентності учнів основної школи в процесі навчання української мови : автореф. дис. … докт. пед. наук. Херсон, 2018. 522 с.

Пентилюк М. І. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті. Українська мова і література в школі. 2010. Вип. 2. С. 2–5.

Толочко С. Теоретичні й методичні засади формування науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 574 с.

Швардак М. В. Кейс-метод у процесі підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського національного університет. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2014. № 33. С. 209–211.

Kolomiiets L., Shulga G., Lebed Iu. Theoretical and empirical aspects of studying problems of professional subjective well-being of young specialists. Педагогічна та вікова психологія. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2023. Том 34 (73). № 6. С. 39–44.

Skrypnyk N., Lebed Iu. Formation of professional competences of future philologists teachers in a new educational space. Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect. Collective monograph. 1st ed. Riga. Latvia : Baltija Publishing, 2020. Р. 316–334.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15