КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ТА ТРЕНІНГИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ Й СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА, ПЕДАГОГА, ПСИХОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-15Ключові слова:
копінг-стратегії, інструменти, психологічний тренінг, резильєнтність, стресостійкість, педагоги, психологи, соціальні працівникиАнотація
Статтю присвячено дослідженню питань підвищення рівня розвитку резильєнтності й стресостійкості особистості фахівця соціального, педагогічного, психологічного напряму підготовки. Схарактеризовано копінг-стратегії та психологічні тренінги як методи, які допомагають адаптуватися до несприятливих умов, справлятися зі стресом, знизити вплив стресових факторів, зберегти фізичне й психічне здоров’я. На підставі теоретико-емпіричних досліджень вітчизняних і закордонних учених досліджено основі механізми впливу копінг-стратегій. Визначено, що копінг- стратегії не тільки знижують рівень стресу, а й підтримують загальне психічне здоров’я, підвищуючи якість життя й здатність пристосовуватися до складних ситуацій.З метою визначення конструктивних стратегій подолання життєвих труднощів і складних ситуацій у майбутніх фахівців в умовах НТУ «ХПІ» впродовж 2024–2025 рр. проведено дослідження із залученням магістрантів спеціальностей А1 «Освітні науки», С4 «Психологія», І10 «Соціальна робота та консультування». У дослідженні використано опитувальник Р. Лазаруса – С. Фолкман.Установлено, що для більше ніж половини респондентів копінг-стратегії представлені на середньому рівні. Це свідчить про те, що магістранти адаптуються до стресових ситуацій і справляються з ними.Обговорюються показники високого й низького рівнів обраних копінг-стратегій респондентами.Проаналізовано уявлення магістрантів щодо ранжування факторів, які впливають на їхню думку при виборі копінг-стратегії. Установлено, що емоційна обізнаність усіма учасниками обрана як важлива за рангом (1), розпізнавання емоцій інших людей та емоційний інтелект майже збігаються у виборі всіх респондентів і посідають позиції рангу (2) й (3). Акцентується увага на самомотивації (рейтинг 8,7 у магістрів психологів) та управлінні власними емоціями (рейтинг 8,2 у магістрів соціальних працівників). Такі дані можуть свідчити про глибоке розуміння специфіки професійної діяльності, набутий досвід практичної роботи.Досліджуються інструменти розвитку резильєнтності та стресостійкості особистості.Обговорюються можливості інтеграції інструментів для психокорекційного потенціалу майбутніх фахівців соціального, педагогічного й психологічного напряму підготовки. Схарактеризовано рекомендації щодо організації й проведення тренінгів. Доведено зв’язок і відмінності між копінг- стратегіями та психологічним тренінгом. Визначено, що тренінги допомагають розвивати й закріплювати ефективні копінг-стратегії, які сприяють подоланню стресу й адаптації до складних життєвих ситуацій. Установлено відмінності визначених інструментів у вигляді різних цілей і механізмів.
Посилання
Балахтар К. С. Резильєнтність викладача ЗВО в умовах військового стану. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія» : збірник наукових праць. Київ : Національний авіаційний університет, 2022. Вип. 1 (20). С. 55–62.
Карамушка Л. М., Снігур Ю. С. Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій : монографія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024.
Kaplan H. B. Toward an understanding of resilience: a critical review of definitions and models. Resilience and Development: Positive Life Adaptations / eds M. Glantz and J. Johnson. New York : Plenum Press, 1999. Р. 17–83.
Литвинчук Н., Римарчук А. Психологічні особливості вибору копінг-стратегій студентами в умовах воєнного стану. Вісник НАУ. Серія «Педагогіка. Психологія». 2024. № 2 (25). С. 53–61.
Максименко С. Д., Кузікова С. Б., Зливков В. Л. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017.
Опитувальник «Копінг стратегії». URL: https://murrayacademy.org/tests/6ksl/ (дата звернення: 02.08.2025).
Saleem A., Mevawala A. S. Resilience among Adolescents: A Concept, Construct, Process, Outcomes and Nurses Role. Journal on Nursing. 2019. № 9 (1). Р. 32–38. URL: https://doi.org/10.26634/jnur.9.1.16078 (дата звернення: 02.08.2025).
Seligman E., Csikszentmihalyi M. Positive psychology. American Psychologist. 2000. № 55. Р. 5–14. URL: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5 (дата звернення: 02.08.2025).
Ткачишина О. Р. Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2022. № 33 (72). С. 50–54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




