МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-4Ключові слова:
мотивація, навчальна діяльність, стрес, стресостійкість, тривожність, психоемоційний стан, студентська молодь, освітнє середовищеАнотація
У статті розглядаються особливості взаємозв’язку мотивації навчальної діяльності та стресостійкості студентської молоді в умовах воєнного стану. Здійснено теоретичний аналіз психологічних механізмів впливу мотивації на адаптацію особистості до дії стресогенних факторів у системі вищої освіти. Підкреслено, що саме внутрішня навчальна мотивація є ключовим ресурсом для збереження психологічної рівноваги, зниження тривожності й формування конструктивних копінг-стратегій. Особливу увагу приділено сучасним соціально-психологічним викликам, які актуалізують потребу у формуванні стресостійкої поведінки студентів.В емпіричному дослідженні взяли участь 62 студенти віком від 18 до 22 років. Застосовано комплекс психодіагностичних методик: опитувальник мотивації успіху та страху невдачі (А. А. Реан), методика вивчення мотивації навчання у виші (Т. І. Ільїна), шкала ситуативної та особистісної тривожності (Ч. Спілбергер – Ю. Ханін), а також опитувальник нервово-психічної напруги (Т. А. Немчин). Результати дослідження виявили значущі кореляційні зв’язки між мотиваційними характеристиками й рівнями тривожності й психічного напруження. Установлено, що високий рівень мотивації до успіху та професійного самовизначення асоціюється зі зниженими показниками тривожності й вищою стресостійкістю. Обґрунтована доцільність створення підтримувального освітнього середовища й упровадження цілеспрямованої психолого-педагогічної роботи, спрямованої на розвиток внутрішньої мотивації, оптимізацію навчального середовища, формування позитивної навчальної установки та психологічної стійкості.Отримані результати мають практичне значення для фахівців психологічної служби й освітніх установ, що прагнуть підвищити академічну успішність і психологічне благополуччя студентської молоді.
Посилання
Атаманчук Н. М. Формування стресостійкості студентської молоді як запоруки психологічного здоров’я та соціальної стабільності : навчальний посібник. Полтава : АСМІ, 2021. С. 38–49. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/handle/PoltNTU/10025.
Керекеша О. В., Осадчий М. Л. Мотивація до навчальної діяльності студентів у вищому навчальному закладі. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2021. № 11–12. С. 126–31. URL: http://n-visnik.oneu.edu.ua/collections/2021/288-289/pdf/126-131.pdf.
Корольчук В. М. Стресостійкість і адаптивний потенціал особистості в стресогенних умовах. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Vchdpu/psy/2010_82_1/korolchuk.pdf.
Лавринюк О., Кириченко В. Мотивація до навчальної діяльності: Аналіз сучасних теорій. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 34–39. URL: https://journals.univ.zhitomir.ua/index.php/psy/article/view/74/66.
Микитюк С. О., Микитюк C. C. Мотивація начальної діяльності як ресурс освітнього процесу. Збірник наукових праць Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. 2021. № 76. Т. 2. С. 121–26. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/76/part_2/23.pdf.
Мороз Л. І., Сафін О. Д. Модель розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2022. № 5. Т. 33(72). С. 48–53. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/5_2022/8.pdf.
Хуртенко О. В. Фактори, що впливають на розвиток мотивації до навчальної діяльності та стресостійкості у студентів. Психологічні травелоги. 2025. № 1. С. 181–192. URL: https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/277/264.
McClelland, David C. Human Motivation. CUP Archive, 1987. 663 р.
Hobfall S. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist. 1989. Vol. 44 (3). P. 513–524. URL: https://psycnet.apa.org/record/1989-29399-001.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




