ІНТЕГРАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • І. В. Бабенко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0001-6481-014X

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-2

Ключові слова:

педагогічна майстерність, позашкільна робота, професійна підготовка, інтеграція, компетентнісний підхід, педагогічна практика

Анотація

У статті розглядається проблема інтеграції педагогічної майстерності у фахову підготовку майбутніх учителів як необхідна умова для ефективної організації позашкільної роботи. Актуальність дослідження зумовлена тим, що сучасна освіта вимагає від педагога не лише глибоких предметних знань, а й комплексу особистісних якостей, які особливо важливі в неформальному освітньому середовищі. Аналізуючи педагогічну майстерність як інтегративну якість, що поєднує професійні знання, практичні вміння та ціннісні орієнтації, автор обґрунтовує її ключову роль у формуванні творчої, ініціативної й відповідальної особистості вчителя.У роботі виділено три рівні інтеграції: теоретичний (засвоєння основ педагогіки та психології), практичний (залучення до організації гуртків, проєктів, виховних заходів) і ціннісно-рефлексивний (формування професійної позиції та здатності до самоаналізу). Зазначається, що системність, наступність і роль наставника є основними умовами для досягнення цілісного результату. Автор детально розкриває методичні підходи, які сприяють цьому процесу, а саме: компетентнісний, діяльнісний, особистісно орієнтований, культурологічний і рефлексивний. Кожен із цих підходів розглядається як окремий, але взаємопов’язаний компонент цілісної системи підготовки.Особлива увага приділяється практичним прийомам, які забезпечують реалізацію інтеграційних підходів: моделюванню педагогічних ситуацій, інтерактивному навчанню, проєктній діяльності, рефлексивним практикам і творчо-мистецьким методам. Завдяки їхньому комплексному застосуванню майбутній педагог набуває не лише теоретичних знань, а й реального досвіду, що дає йому змогу творчо підходити до організації позашкільної роботи. Підсумовуючи, у статті довели, що лише системна й цілеспрямована інтеграція педагогічної майстерності дає змогу сформувати фахівця, здатного перетворити позашкільну діяльність на потужний інструмент виховання, соціалізації та гармонійного розвитку школярів.

Посилання

Бабенко І. В. Роль педагогічної майстерності в ефективності організації освітнього процесу. Педагогічна майстерність майбутнього вчителя: поступ, становлення, удосконалення і зростання : матеріали Міжнар. наук.-практ. форуму (м. Полтава, 5 червня 2025 р.) / за ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2025. С. 69–73.

Берека В. Підготовка педагогічних кадрів для позашкільних закладів в умовах реформування освіти. Рідна школа. 2000. № 3. С. 63–66.

Упровадження сучасного змісту позашкільної освіти: підготовка педагогів : методичні рекомендації / упоряд. : В. В. Вербицький, А. В. Корнієнко, В. В. Мачуський. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 144 с.

Кравцова Т. О. Розвиток професіоналізму майбутніх магістрів у процесі практичної підготовки у закладах позашкільної освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 194. С. 139–144.

Могілевська В. М. Розвиток позашкільної освіти: інноваційні підходи до управління галуззю на регіональному рівні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 48. С. 18–26.

Мосякова І. Ю. Концептуальні основи модернізації змісту позашкільної освіти : практико орієнтований посібник. Київ : Педагогічна думка, 2018. Ч. 1. 121 с.

Семенов О. С. Методичні та практико-нормативні засади функціонування змісту діяльності позашкільного навчального закладу. Наукові записки РДГУ. 2016. Вип. 13 (56). С.119–124.

Хамська Н. Б., Киналь А. Ю., Полянська К. С. Практико-зорієнтований підхід у формуванні загальнопедагогічної компетентності майбутніх учителів. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2023. № 211. С. 290–301.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15