ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОР ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-25Ключові слова:
професійна підготовка, учитель природничої освітньої галузі, країни ЄС, європей- ський досвід, педагогічна освіта, компетентнісний підхідАнотація
У статті розкрито особливості професійної підготовки вчителів природничої освітньої галузі в країнах Європейського Союзу в контексті сучасних трансформацій освіти, зумовлених глобальними викликами, процесами євроінтеграції та переходом до інноваційних моделей навчання. Здійснено теоретичний аналіз сучасних європейських концепцій педагогічної освіти, зокрема моделей підготовки майбутніх учителів біології, хімії та фізики, що ґрунтуються на ідеях академічної мобільності, автономії закладів вищої освіти, посиленні наукового складника й партнерства з роботодавцями.Виокремлено ключові тенденції розвитку професійної підготовки фахівців у країнах Європейського Союзу, серед яких – упровадження компетентнісного підходу, міждисциплінарна інтеграція, цифровізація освітнього середовища, розвиток інклюзивної освіти, застосування дуальної форми підготовки й акцент на формуванні здатності до безперервного професійного зростання. Окреслено шляхи імплементації позитивного досвіду країн Європейського Союзу в українську систему педагогічної освіти з урахуванням національного контексту. Обґрунтовано доцільність адаптації сучасних європейських підходів до організації професійної підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін, зокрема завдяки впровадженню модульно-компетентнісних програм, розширенню практико-орієнтованого складника навчання, застосуванню сучасних цифрових технологій і розвитку міжнародного співробітництва між педагогічними університетами. Представлено узагальнену характеристику європейських моделей підготовки вчителів природничих дисциплін, що відповідають критеріям якості й ефективності сучасної освіти в умовах Єдиного європейського освітнього простору.
Посилання
Годлевська К. В., Котун К. В., Постригач Н. О., Старощук Ю. М. Професійна підготовка вчителів старшої школи у зарубіжних країнах: навчальний посібник для дистанційного курсу. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2022. 190 с.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 24.06.2025).
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 6. Ст. 41. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 24.06.2025).
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) на 2020–2027 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.11.2020 № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 24.06.2025).
Andrysová P., Chudý Š. Comparative Analysis of Teacher Education Programmes in Selected Countries. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2019. Vol. 18, № 4. P. 7. URL: https://www.tojet.net/articles/v18i4/1841.pdf (дата звернення: 24.06.2025).
European Commission/EACEA/Eurydice. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2021. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/teachers_in_europe_2020_chapter_1.pdf (дата звернення: 13.05.2025).
European Union. The European Qualifications Framework for lifelong learning (EQF). Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. URL: https://europa.eu/europass/en/european-qualifications-framework-eqf (дата звернення: 24.06.2025).
Eurydice. Induction and Support for New Teachers in Europe: Policy and Practice. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu (дата звернення: 13.05.2025).
Mičicová B., Šamová M. Příprava budoucích učitelů. Srovnávací studie. Kancelář Poslanecké sněmovny, Parlamentní institut, 2016. č. 5. s. 369.
Musset P. Initial Teacher Education and Continuing Training Policies in a Comparative perspective: Current Practices in OECD Countries and a Literature Review of Potential Effects, OECD Educational Working Papers. 2010. № 48. OECD Publishing, Paris. URL: https://www.oecdilibrary.org/education/initial-teacher-education-and-continuing-training-policies-in-a-comparativeperspective_5kmbphh7s47h-en (дата звернення: 13.05.2025).
Science on Stage Europe. STEM Didactics in Europe: Innovative Examples from Teacher Practice. Berlin, 2023. URL: https://www.science-on-stage.eu (дата звернення: 13.05.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем'янчука. Серія: Педагогіка та психологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.