РЕЗИЛЬЄНТНІСТЬ ЯК СУБ’ЄКТИВНИЙ ЧИННИК ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-18Ключові слова:
резильєнтність, стресостійкість, майбутні вихователі, професійна підготовка, психоемоційне здоров’я, дошкільна освіта, воєнний станАнотація
У статті розглядається проблема формування резильєнтності як ключової професійної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах трансформації системи вищої освіти України й викликів, спричинених військовим конфліктом.Основна увага приділена необхідності формування резильєнтності як ключової професійної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Наголошується на все більшій важливості стресостійкості, емоційної гнучкості й внутрішньої психологічної стабільності педагогів як основи ефективної професійної діяльності й гуманізації освітнього процесу. Автори акцентують увагу на високій стресогенності педагогічної праці, зумовленій як соціальними, так і професійними факторами, що підвищує ризики емоційного вигорання та професійної деформації. У дослідженні розкривається взаємозв’язок між якістю професійної підготовки майбутніх педагогів і розвитком таких особистісних якостей, як самоконтроль, емоційна врівноваженість, адаптивність, стресостійкість, резильєнтність. Підкреслюється роль освітнього середовища, міжособистісної взаємодії та підтримки з боку сім’ї й фахівців у формуванні комплексної психологічної компетентності студентів. Окрему увагу приділено викликам, що постають перед педагогами в умовах воєнного стану, зокрема загрозі емоційного вигорання, зниженню професійної мотивації й труднощам адаптації до постійних змін в освітньому середовищі. Проаналізовано чинники, що сприяють розвитку резильєнтності в студентському віці, зокрема роль психолого-педагогічної підтримки, особистісних характеристик і позитивного соціального середовища. Окреслено необхідність системної підтримки педагогів як у процесі професійної підготовки, так і під час подальшої діяльності. Запропоновано напрями покращення професійної підготовки майбутніх вихователів ЗДО через інтеграцію програм розвитку резильєнтності, технік саморегуляції та тренінгів з управління стресом в освітній процес закладів вищої освіти. Наголошено на необхідності системного підходу до формування цієї якості як одного з пріоритетних завдань сучасної педагогічної освіти.
Посилання
Богініч О. Л. Шляхи вдосконалення системи підготовки фахівців дошкільної освіти. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2008. Вип. 1. С. 122–129.
Грішин Е. О. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Серія «Психологія». 2021. Вип. 64. С. 62–81.
Зливков В. Л., Лукомська С. О. Теорія та практика психологічних тренінгів. Київ – Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2019. 209 с.
Кравчук Н. П. Розвиток резильєнтності у майбутніх фахівців дошкільної освіти у процесі фахової підготовки: теорія та практика : монографія. Умань : Візаві, 2023. 222 с.
Лазос Г. П. Резильєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. Том 3 : Консультативна психологія і психотерапія / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Вінниця : ФОП Рогальська І. О., 2018. Вип. 14. С. 26–64.
Москаленко О. В. Психологічна резильєнтністіь як умова підтримки психологічного здоров’я особистості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». № 2. С. 67–70. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/309 (дата звернення: 11.05. 2025).
Психологічна допомога дитині у психотравмуючій ситуації : методичний посібник / уклад. : Г. Б. Растроста. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2018. 64 с.
Руденко О. В., Гонтар Ю. В. Структура резилієнсу у контексті розвитку резильєнтності особистості. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2022. Том 33 (72). № 2. С. 73–78.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем'янчука. Серія: Педагогіка та психологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.