ПЕДАГОГІКА ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-10Ключові слова:
особистісно-орієнтована взаємодія, підготовка майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту, індивідуально-гуманістичний підхід, прийоми, методи, принципи суб’єкт-суб’єктної взаємодії, інноваційні технології, формування здорового способу життя, самовизначення й саморозвитокАнотація
У статті схарактеризовано особистісно-орієнтовану взаємодію у вихованні й навчанні особистості дитини. Визначено, що фізична культура розглядається як базова частина загальнолюдської культури й володіє величезним потенціалом у формуванні всебічно розвиненої особистості. Зазначено, що в умовах реформування системи освіти України в контексті євроінтеграції нові вимоги часу детермінують необхідність підготовки покоління майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту, здатних швидко й адекватно реагувати на виклики суспільства, бути всебічно розвиненими, творчо активними, професійно компетентними й мати гуманний орієнтир у ставленні до учня.Особистісна парадигма виховання й навчання характеризується гуманістичним контекстом, що передбачає гуманну позицію самого педагога у виховному процесі. Це зумовлює суб’єкт-суб’єктну взаємодію виховних відносин. Визнаючи учня суб’єктом виховання, декларуючи його суб’єкт-орієнтовану позицію в педагогічній взаємодії, проаналізували погляди науковців на проблему підготовки в майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту індивідуально-гуманістичного підходу на основі домінанти особистісно-орієнтованого виховання до особистості дитини, розгляду її як складної самоорганізованої системи; визнання унікальності, неповторності, самоцінності кожної особистості і траєкторії її розвитку. Автори визначили поняття «особистісно-орієнтований підхід», його принципи й переваги, тобто заміну навчально-дисциплінарної моделі взаємодії педагога й учня на особистісно-орієнтовану, яка стверджує цінність особистості людини.Презентовано реалізацію особистісно-орієнтованого підходу на заняттях з фізичного виховання та спорту в закладах вищої освіти. Визначено ефективні педагогічні прийоми й методи особистісно-зорієнтованої взаємодії щодо організації процесу підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту, які базуються на індивідуальному підході до кожного учня і створюють умови для його гармонійного розвитку, зміцнення здоров’я й формування позитивного ставлення до фізичної культури на все життя. У статті доведено, що формування особистісно-орієнтованої взаємодії майбутнього фахівця з фізичної культури та спорту й учнів на основі принципу суб’єктності дає змогу забезпечити якісно новий рівень розвитку особистості дитини – рівень самопрограмування і творчого проєктування свого життя, створення умов для її самовизначення й саморозвитку.
Посилання
Базильчук В. Б., Базильчук О. В. Реалізація особистісно-орієнтованого і діяльнісного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 51. С. 116–119.
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.
Грибан Г. П, Солодовник О. В., Крук А. З., Пилипчук П. Особистісно-орієнтоване фізичне виховання здобувачів закладів вищої освіти як чинник підвищення рухової активності та збереження здоров’я. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2021. Вип. 12 (31. С. 5–13.
Данилевич М. В. Особистісно-орієнтований підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 39(92). С. 133–137.
Довгань Н. Ю. Фізичне виховання студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи. Педагогічні науки : : збірник наукових праць. 2016. LXXXI(2). C. 53–58.
Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно-орієнтований підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2012. 436 с.
Зязюн І. А. Інтелектуально творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. Київ : Віпол, 2000. С. 11–37.
Кузьменко Н. Особистісно орієнтований підхід у сучасному навчально-виховному процесі ВНЗ. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія «Педагогіка». 2016. Вип. 4. С. 34–38.
Олійник О. М., Сорокін Ю. С., Тимошенко В. В. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу в процесі використання інноваційних технологій фізичного виховання у ВНЗ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2015. Вип. 36. С. 128–130.
Сороколіт Н. Можливості реалізації ключових компетентностей Нової української школи у фізичному вихованні школярів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019. № 3. С. 167–174.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем'янчука. Серія: Педагогіка та психологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.