ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-1Ключові слова:
майбутні педагоги, предметно-методична компетентність, предметна спеціальність, освітній компонент «Педагогіка», зміст, методи, форми організації навчанняАнотація
Актуальність проблеми зумовлена модифікацією змісту професійної підготовки майбутніх педагогів відповідно до вимог Концепції Нової української школи та Професійного стандарту вчителя закладу загальної середньої освіти.Мета статті полягає в обґрунтуванні змістового потенціалу педагогіки у формуванні предметно-методичної компетентності в майбутніх педагогів.Для реалізації мети вважаємо за необхідне розкрити такі завдання: 1) уточнити сутність предметно-методичної компетентності майбутніх педагогів і визначити її формування; 2) виявити змістовий потенціал освітнього компонента (далі ОК) «Педагогіка» у формуванні предметно-методичної компетентності в майбутніх педагогів.Предметно-методична компетентність потрактована як здатність майбутніх педагогів володіти колом компетенцій з предметної спеціальності й методикою відбору та використання змісту, методів, форм організації процесу навчання в закладах загальної середньої освіти й визнання цієї компетентності як особистісної цінності, без сформованості якої професійна діяльність буде не ефективною. Визначено структуру предметно-методичної компетентності, яка включає здатності відбирати й моделювати зміст, використовувати сучасні методи й технології навчання, здійснювати інтегроване навчання, формувати ціннісні ставлення здобувачів освіти й формувати їхні ключові компетентності. Відзначено значний змістовий потенціал освітнього компонента «Педагогіка» у формуванні предметно-методичної компетентності здобувачів педагогічних професій. Зазначено, що під час моделювання (мікровикладання) фрагментів уроків з предметної спеціальності в майбутніх педагогів формуються предметно-методичні здатності відбирати зміст, методи, засоби й форми організації навчання.
Посилання
Бартків О., Дурманенко Є. Інтегральна компетентність як базова у підготовці майбутнього вихователя. Acta Paedagogika Volynieses. 2022. Вип. 1(1). С. 18–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apv_2022_1%281%29__5.
Бартків О., Семенов О. Інтегроване навчання дітей дошкільного віку: навчально-методичний посібник. Луцьк : ОПП Ю. Мажула, 2024. 207 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/26000.
Грицюк Л. К., Лякішева А. В. Методика викладання навчальних дисциплін соціально-педагогічного спрямування : навчальний посібник. Луцьк, 2013. 513 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4034.
Дурманенко Є. А., Дурманенко О. Л., Бартків О. С. Підготовка майбутніх педагогів до використання інноваційних технологій в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 62. Том 1. С. 98–102. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/62/part_1/62-1_2023.pdf.
Єремія Я., Єремія І. Формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів фізичної культури в умовах сучасної освіти: теоретичні аспекти. Physical culture and sport: scientific perspective. 2024. № 1(1). С. 216–219. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.33.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Локарєва Г. В., Ніконенко В. Ю. Формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів мистецтва засобами сучасних інноваційних технологій. Педагогічні науки: теорія та практика. 2022. № 3 (43). С. 63–71.
Опанасенко Н. І. Дидактика початкової освіти: навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2019. 176 с.
Педагогіка: силабус освітнього компонента, 2024 / розробник О. Бартків. 2024. URL: https://drive.google.com/file/d/1jvBvrqKbS06vmbsmXE31ih4-ScXpashw/view.
Пріма Р. М., Пріма Д. А. До питання формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічному коледжі. Наукові записки. 2024. № 213. С 62–65.
Професійний стандарт вчителя загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity.
Смалько О., Бартків О. Формування основ педагогічної майстерності майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського університету. 2021. Вип. 1(48). С. 24–28. URL: http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/234891.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем'янчука. Серія: Педагогіка та психологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.