РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ КОЛЬОРОТЕРАПІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-29Ключові слова:
кольоротерапія, творчі здібності, діти старшого дошкільного віку, інтерактивні прийоми, психоемоційний стан, креативне мисленняАнотація
Статтю присвячено дослідженню розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами кольоротерапії в умовах сучасних соціальних викликів, зокрема воєнного стану в Україні.Наголошується на актуальності проблеми, зумовленої підвищеним рівнем психоемоційної напруги в дітей, зниженням їхньої психологічної безпеки та потребою в збереженні природного творчого потенціалу. Кольоротерапія розглядається як інтегрований метод психолого-педагогічного впливу, що поєднує елементи художньої діяльності та психологічної підтримки, забезпечуючи гармонізацію емоційного стану та активізацію креативного мислення.Методологія дослідження містила аналіз науково-педагогічної та психологічної літератури, педагогічні спостереження та організацію інтерактивних занять із використанням кольоротерапевтичних прийомів («кольорові казки», «кольоровий дощ», «запали веселку»). Результати дослідження засвідчили, що цілеспрямоване застосування кольору сприяє розвитку уяви, асоціативного мислення, мовленнєвої творчості та емоційної чутливості дітей. Водночас виявлено специфічний психофізіологічний вплив окремих кольорів на емоційний стан і поведінку дітей старшого дошкільного віку, що потребує врахування під час освітньої та виховної роботи в закладі дошкільної освіти.Обґрунтовано значний потенціал кольоротерапії як універсального засобу розвитку творчих здібностей, формування емоційної врівноваженості та підвищення адаптивності дітей у складних соціальних умовах. Доведено, що кольоротерапія сприяє активізації уяви, асоціативного мислення, мовленнєвої творчості та емоційної чутливості. Встановлено, що цілеспрямоване застосування кольорової гами в освітньому процесі позитивно впливає на психоемоційний стан дітей, знижує рівень тривожності, формує навички саморегуляції, підвищує комунікативну компетентність і стимулює креативне мислення.
Посилання
Антонюк М. В., Левик І. М. Розвиток художньо-творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобами нетрадиційних технік малювання. Пріоритетні напрями розвитку науки, освіти, технологій та інноваційної діяльності в Україні: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 12 квітня 2024 р.). Полтава : ЦФЕНД, 2024. С. 13–15. URL: https://eprints.zu.edu.ua/39644/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 09.08.2025).
Безверха Ж., Ковальова А. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку у зображувальній діяльності засобами нетрадиційного малювання. Педагогіка та освіта. 2025. № 17. С. 155–167. URL: https://surl.li/utqnmg (дата звернення: 09.08.2025).
Біла І. М. Психологія дитячої творчості. Київ : Фенікс, 2014. 137 с.
Животенко Л. Арт-терапія : популярні методи в роботі психолога. Психолог дошкілля. 2016. № 1. С. 26–27.
Лісневська Н. Особливості застосування кольоротерапії в роботі з дітьми дошкільного віку як засобу впливу на їхнє здоров’я. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка., 2020. № 1 (95). С. 73–82. URL: https://surl.li/enfkqt (дата звернення: 10.08.2025).
Паламарчук Т. В. Арт-терапія в дошкільній освіті: кольоротерапія як засіб розвитку творчих здібностей та психологічного комфорту дітей. URL: https://surl.li/ojhhie (дата звернення: 11.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




