ВЕРБАЛЬНІ, ПАРАВЕРБАЛЬНІ ТА НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ПСИХОЛОГА-КОНСУЛЬТАНТА

Автор(и)

  • Ю. О. Михальчук Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0001-8317-8426

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-28

Ключові слова:

психолог-консультант, вербальна комунікація, невербальні засоби, паравербальні характеристики, консультативна взаємодія, емпатія, адаптація

Анотація

Статтю присвячено комплексному аналізу вербальних, паравербальних та невербальних засобів комунікації у професійній діяльності психолога-консультанта. Обґрунтовано, що якість консультативної взаємодії суттєво визначається не лише змістом мовлення, а й особливостями його емоційно-виразного та невербального супроводу. Розкрито сутність вербальних характеристик, зокрема змістовності, точності, зрозумілості, виразності та доречності, які забезпечують інформативність і логічність комунікації та створюють умови для формування довіри в клієнта.Обґрунтовано, що невербальні прояви – поза, міміка, жести, зоровий контакт і міжособистісна дистанція – виконують функцію зворотного зв’язку, сигналізують про автентичність і емпатійність консультанта та сприяють налагодженню партнерської взаємодії. Висвітлено роль паравербальних характеристик мовлення, зокрема інтонацій, темпу, гучності та пауз, які впливають на емоційний фон бесіди й регулюють її ритміку. На основі аналізу консультативної ситуації з клієнткою, що перебуває у стані адаптації після вимушеного переселення, продемонстровано ефективність інтегрованого застосування зазначених засобів комунікації для усвідомлення клієнтом власних переживань, виявлення внутрішніх ресурсів і формування відчуття психологічної безпеки.У дослідженні підкреслено, що взаємодія вербальних, паравербальних і невербальних компонентів створює цілісну комунікативну стратегію, яка є визначальною для результативності психологічної допомоги. Перспективним напрямом подальших наукових пошуків визначено вивчення культурних, вікових і гендерних чинників сприйняття комунікативних засобів, а також розроблення тренінгових програм для підвищення комунікативної компетентності майбутніх фахівців.

Посилання

Модестова Т. В. Вербальні та невербальні аспекти міжособистісної комунікації у сучасному контексті. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2014. № 1 (22). С. 109–115. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229858774.pdf (дата звернення: 11.07.2025).

Панок Г. М., Чаплак Я. В., Андрєєва Я. Ф. Основи психологічної допомоги: теорія та практика психоконсультування : навч. посібник / за заг. ред. В. Г. Панка, І. М. Зварича. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2019. 384 с. URL: https://surl.li/hltucy (дата звернення: 12.08.2025).

Психологічне консультування : навчально-методичний посібник. Видання третє, перероблене та доповнене / укладач Н. С. Славіна. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О. В., 2022. 180 с. URL: https://surl.li/cnkdzb (дата звернення: 10.08.2025).

Ставицька О. Г. Стратегія невербальної комунікації психолога-консультанта. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2012. Випуск 15. С. 635–643. URL: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/issue/view/9737 (дата звернення: 11.07.2025).

Mehrabian A. Verbal and nonverbal interaction of strangers in a waiting situation. Journal of Experimental Research in Personality, 1971. No. 5. С. 127–138.

Rogers С. Client-Centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. London: Constable, 1965. 240 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15