ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ЧИННИК ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-23

Ключові слова:

професійна культура, виховання, цифрофізація, цифрові технології

Анотація

У сучасних умовах стрімкої цифровізації всіх сфер суспільного життя, зокрема й освіти, зростає значення формування професійної культури здобувачів вищої освіти як ключового чинника їхнього всебічного розвитку. Професійна культура не лише забезпечує фахову підготовку, а й формує морально- етичні орієнтири, ціннісні установки та відповідальне ставлення до професійної діяльності в умовах цифрового середовища. Метою статті є аналіз впливу цифровізації освітнього простору на процес формування професійної культури здобувачів вищої освіти й визначення ефективних педагогічних умов для реалізації цього процесу, визначення педагогічних умов та інструментів, що сприяють формуванню професійної культури здобувачів освіти в цифровій реальності, оцінювання впливу цифрових технологій на ціннісні орієнтації майбутніх фахівців. Формування професійної культури в умовах цифровізації вищої освіти потребує комплексного підходу, що поєднує технологічні інновації з гуманітарними цінностями. Цифрове середовище не лише трансформує форми навчання, а й відкриває нові можливості для виховання висококультурних, соціально відповідальних і конкурентоспроможних фахівців. Успішна реалізація цієї мети можлива за умови інтеграції педагогічних стратегій, спрямованих на розвиток критичного мислення, етичної свідомості й цифрової компетентності студентів. Водночас особливої уваги потребує формування стійкої мотивації до саморозвитку, академічної доброчесності та здатності адаптуватися до змін цифрового середовища, що сприяє якісній професійній підготовці й самореалізації особистості. Цифровізація змінює не лише технології навчання, а й соціокультурний контекст взаємодії учасників освітнього процесу. Саме тому професійна культура здобувачів вищої освіти має формуватися з урахуванням етичних норм поведінки в цифровому середовищі та відповідального використання цифрових інструментів.

Посилання

Бакай С. Ю. Деякі аспекти виховання дітей та молоді у цифровому просторі сьогодення. Цифрова трансформація освіти та науки : матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф., 2–3 берез. 2023 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди та ін. ; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків : [б. в.], 2023. С. 150–153.

Бех І. Д. Сучасна освіта на шляху до досконалості. Рідна школа. Вип. 1072. C. 32–37.

Биков В. Ю., Буров О. Ю., Дементієвська Н. П. Кібербезпека в цифровому навчальному середовищі. Information Technologies and Learning Tools. № 70 (2). С. 313–331.

Виховання дітей та молоді у цифровому просторі : посібник / К. О. Журба й інші. Київ, 2022. 124 с.

Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д., Вознесенська О. Л., Гавриш Н. В., Гончар Л. В., Журба К. О., Ільїн В. В., Канішевська Л. В., Кириченко В. І., Комаровська О. А., Корнієнко А. В., Куниця Т. Ю., Курбатов С. В., Литовченко О. В., Малиношевський Р. В., Мачуський В. В., Найдьонова Л. А., Рейпольська О. Д., Толочко С. В., Федорченко Т. Є., Харченко Н. В., Чаплінська Ю. С., Шахрай В. М. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 4 (2). С. 1–30.

Сисоєва С. Цифровізація освіти: педагогічні пріоритети. Освіта і суспільство. № 10-11. С. 8–9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15