ВПЛИВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-16Ключові слова:
самостійна робота студентів, сутність самостійної роботи, навчальний процес, процес навчання, освітнє середовище, вища освіта, заклад вищої освіти, професійні здібностіАнотація
Статтю присвячено проблематиці впливу самостійної діяльності здобувачів вищої освіти на фор- мування їхніх професійних здібностей, а також визначенню основних якостей фахівця, формування яких відбувається в освітньому середовищі вищої школи. У статті розглядаються основні професійні вміння та навички, на формування яких впливає процес навчання студентів у закладах вищої освіти, серед яких виокремлюється таке важливе вміння, як здатність до самостійності в навчанні. Вказу- ється на необхідність оптимізації організації учбово-виховного процесу у ЗВО з метою вдосконалення формування відповідних знань, умінь і навичок, що сприяють ефективності самостійної діяльності здобувачів вищої освіти. Відзначається, що одним із головних завдань сучасного навчального про- цесу є посилення ролі самостійної роботи студентів під час здобуття професійної освіти. У про- цесі огляду й аналізу спеціальних учбово-методичних і науково-педагогічних джерел розкривається сутність категорії «самостійна робота» як виду пізнавально-практичної діяльності студентів під час навчання в освітньому середовищі ЗВО. Незважаючи на те, що ролі самостійної роботи приді- ляється значна увага в дослідженнях, педагогічна наука досі не має однозначної відповіді на питання щодо визначення сутності цього поняття. На основі проведеного аналізу дійшли таких висновків: формування умов для ефективної самостійної роботи студента передбачає насамперед їх ґрунтовне науково-методичне забезпечення шляхом подальшого вивчення досвіду вітчизняних і зарубіжних ЗВО, поглиблення теорії самостійної пізнавальної діяльності студентів та розробки на їх основі оновлених методичних рекомендацій.
Посилання
Буряк В. К. Самостійна робота як вид навчальної діяльності школяра. Рідна школа. 2001. № 9. С. 49–51.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь. 1997. 373 с.
Друзь І. М. Самостійна робота студентів як важливий чинник професійної підготовки. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 30–31. С. 127–133.
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII2014. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Королюк О. М. Категоріальний аналіз поняття «самостійна робота». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. С. 87–90. URL: http://eprints.zu.edu.ua/1377/1//99.pdf.
Костюк Т. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. Київ : Вища школа. 1989. 40 с.
Кріт Н. В. Формування вмінь самостійної роботи з підручником у процесі навчання фізичної географії учнів 6–8 класів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Київ, 2017. 240 с.
Мороз В. Д. Самостійна навчальна робота студентів : монографія. Харків : ХМК. 2003. 64 с.
Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku.
Типове положення про організацію освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти та Положення про практичну підготовку здобувачів фахової передвищої освіти : наказ від 2 травня 2023 р. № 510. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1054-23#Text.