ВПЛИВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-16

Ключові слова:

самостійна робота студентів, сутність самостійної роботи, навчальний процес, процес навчання, освітнє середовище, вища освіта, заклад вищої освіти, професійні здібності

Анотація

Статтю присвячено проблематиці впливу самостійної діяльності здобувачів вищої освіти на фор- мування їхніх професійних здібностей, а також визначенню основних якостей фахівця, формування яких відбувається в освітньому середовищі вищої школи. У статті розглядаються основні професійні вміння та навички, на формування яких впливає процес навчання студентів у закладах вищої освіти, серед яких виокремлюється таке важливе вміння, як здатність до самостійності в навчанні. Вказу- ється на необхідність оптимізації організації учбово-виховного процесу у ЗВО з метою вдосконалення формування відповідних знань, умінь і навичок, що сприяють ефективності самостійної діяльності здобувачів вищої освіти. Відзначається, що одним із головних завдань сучасного навчального про- цесу є посилення ролі самостійної роботи студентів під час здобуття професійної освіти. У про- цесі огляду й аналізу спеціальних учбово-методичних і науково-педагогічних джерел розкривається сутність категорії «самостійна робота» як виду пізнавально-практичної діяльності студентів під час навчання в освітньому середовищі ЗВО. Незважаючи на те, що ролі самостійної роботи приді- ляється значна увага в дослідженнях, педагогічна наука досі не має однозначної відповіді на питання щодо визначення сутності цього поняття. На основі проведеного аналізу дійшли таких висновків: формування умов для ефективної самостійної роботи студента передбачає насамперед їх ґрунтовне науково-методичне забезпечення шляхом подальшого вивчення досвіду вітчизняних і зарубіжних ЗВО, поглиблення теорії самостійної пізнавальної діяльності студентів та розробки на їх основі оновлених методичних рекомендацій.

Посилання

Буряк В. К. Самостійна робота як вид навчальної діяльності школяра. Рідна школа. 2001. № 9. С. 49–51.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь. 1997. 373 с.

Друзь І. М. Самостійна робота студентів як важливий чинник професійної підготовки. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 30–31. С. 127–133.

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII2014. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Королюк О. М. Категоріальний аналіз поняття «самостійна робота». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. С. 87–90. URL: http://eprints.zu.edu.ua/1377/1//99.pdf.

Костюк Т. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. Київ : Вища школа. 1989. 40 с.

Кріт Н. В. Формування вмінь самостійної роботи з підручником у процесі навчання фізичної географії учнів 6–8 класів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Київ, 2017. 240 с.

Мороз В. Д. Самостійна навчальна робота студентів : монографія. Харків : ХМК. 2003. 64 с.

Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku.

Типове положення про організацію освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти та Положення про практичну підготовку здобувачів фахової передвищої освіти : наказ від 2 травня 2023 р. № 510. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1054-23#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28