ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN ENGLISH LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-3Keywords:
іndependent work, educational autonomy, senior students, English lessons, digital resources, project-based learning, language competencies, NMT preparationAbstract
This research examines the theoretical basis and practical aspects of organizing independent work for senior students in English lessons, emphasizing the importance of developing educational autonomy. The focus is on defining independent work, its types, and its role in promoting cognitive skills and responsibility among students. The role of self-directed tasks in fostering autonomy and motivation is highlighted.The research presents practical methods for implementing independent work, such as using digital resources and project-based learning to enhance language skills. The integration of such tasks in preparation for the National Multidisciplinary Test is emphasized, offering specific strategies for improving language competencies, such as grammar, reading, writing, and speaking.The conclusions of the research underscore the significant role independent work plays in enhancing student responsibility, motivation, and academic success. Independent learning not only fosters self-reliance but also equips students with essential skills for higher education and future professional development.Through the use of digital platforms, tailored assignments, and interactive methodologies, students become more engaged in the learning process, which translates into better performance on standardized tests such as the NMT. The study contributes to the understanding of how structured independent learning tasks can bridge the gap between classroom learning and exam readiness, particularly by focusing on personalized learning paths, self-assessment tools, and interactive platforms like Moodle, Google Classroom, and others.
References
Бігич О. Б., Бориско, Н. Ф. Методика навчання іноземних мов і культур : навчальний посібник. Київ : Ленвіт, 2014. 590 с.
Вербицька М. М. Форми організації самостійної роботи учнів на уроках англійської мови. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки. 2013. Т. 12, № 1. С. 135–139.
Вовк Н. А. Сутність поняття «самостійна робота» та вимоги до її організації. Мови та літератури у полікультурному суспільстві. 2017. С. 108–110.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Гуріна А. П. Умови організації самостійної роботи учнів на уроках англійської мови в умовах НУШ. Відкрита наука України: візійний дискурс в умовах воєнного стану. 2023. С. 315.
Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1036 с.
Калініна Л. В. Організація самостійної роботи майбутніх учителів англійської мови з оволодіння культурою країни, мова якої вивчається. Педагогіка і психологія: актуальні проблеми досліджень на сучасному етапі: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2018. С. 37–40.
Клочко Л., Рудіна М. Самостійна робота студентів у системі дистанційної освіти за воєнного стану в країні. Фаховий та художній переклад: теорія, методологія, практика: збірник наукових праць / за заг. ред. Л. Г. Буданової, Г. Г. Єнчевої. Київ, 2023. С. 169–174.
Матюха Г. В., Опара Н. С. Організація самостійної роботи з англійської мови на старшому етапі навчання. Актуальні проблеми функціонування мови і літератури в сучасному поліетнічному суспільстві : on-line збірник матеріалів ІІI Міжнар. наук.-практ. конф., 23–24 вересня 2016 року. Мелітополь : Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2016. С. 78–81.
Поляничко З. О. Використання проєктної методики в позакласній самостійній роботі учнів старших класів під час вивчення англійської мови. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2011. № 43. С. 104–108.
Редько В. Г. Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2013. 360 с.